De tre er blitt plukket ut blant mer enn hundre nominerte kandidater.
Juryen har benyttet følgende kriterier i sitt arbeid: Økonomisk resultat, kundeopplevelse, innovasjon og nytenking, om butikken har positiv oppmerksomhet i nærmiljøet, utnytter kjedekonseptet og digitale løsninger, og hvorvidt butikksjefen utvikler egen og andres kompetanse.
Her er de tre kandidatene med noen utdrag hentet fra nominasjonene:
Monica Kjendalen, Meny Solsiden, Trondheim
Meny har 191 butikker i kjeden, og butikken på Solsiden i Trondheim befinner seg helt i tetsjiktet i kjedens egne målinger av medarbeidertilfredshet og kundeopplevelse.
I fjor ble butikken kåret til kjedens beste butikk. Solsiden er blitt en snakkis og destinasjon for matglede i byen.
"Monica skjønner at hun må ha med seg alle for å lykkes." Butikken hadde i fjor et eksepsjonelt lavt sykefravær, og alle økonomiske nøkkeltall er gode.
I nominasjonen heter det at Solsiden har greid å ta konseptet lenger og skiller seg ut med gode eksponeringer, kampanjer, varetrykk og er i en egen klasse på orden, renhold og struktur.
Espen Stark, Fargerike Tromsø
I et marked hvor det er svært sterk konkurranse fra byggevaren – og hvor mange har slitt med lønnsomheten – har butikken levert gode tall, både på topp- og bunnlinja. Og butikken er blant de høyeste i kjeden i verdi på handlekurven.
"Espen er tidlig ute med å skaffe seg ny kompetanse innenfor produkter og sender alle ansatte på kurs slik at de er faglig oppdaterte."
Espen ble kåret til 'Årets Fargeriker' i 2016 og butikken ble Årets butikk i kjeden i 2015.
Han er utdannet fysiker og startet karrieren som ‘rakettforsker’ på Kjeller! At han deretter valgte butikkyrket i hjembyen er utradisjonelt.
Martine Shannon Sund, Kicks Xhibition Bergen
Siden Martine ble butikksjef har hun levert god vekst og gode resultater. Hun ligger et hestehode foran de andre og ble i fjor kåret til årets butikksjef i Kicks.
I nominasjonen heter det at Martine er profesjonell og rettferdig, har positiv energi og tilstedeværelse og er god til å løse konflikter.
Konverteringsgraden ligger over snittet for sammenlignbare butikker.
I tillegg til å være butikksjef er hun ambassadør i kjeden som blant annet innebærer at hun lærer opp nye butikksjefer. I de fire årene hun har vært butikksjef har hun hatt fullt opplæringsansvar for ni andre butikksjefer. Hun deltar også på utviklingsprogrammer for å utvikle seg selv.
Senterlederen forteller at de får tilbakemeldinger om god kundeservice hos Kicks.
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.