Du er her

En av disse tre blir Årets butikksjef

Monica Kjendalen (Meny), Espen Stark, (Fargerike) og Martine S. Sund (Kicks) er de tre finalistene til Årets butikksjef som kåres på Handelskonferansen 19. september på Fornebu.
Av Nils Vanebo
Publisert 12.09.2017 12:49

De tre er blitt plukket ut blant mer enn hundre nominerte kandidater.

Juryen har benyttet følgende kriterier i sitt arbeid: Økonomisk resultat, kundeopplevelse, innovasjon og nytenking, om butikken har positiv oppmerksomhet i nærmiljøet, utnytter kjedekonseptet og digitale løsninger, og hvorvidt butikksjefen utvikler egen og andres kompetanse.

Her er de tre kandidatene med noen utdrag hentet fra nominasjonene:

 

Monica Kjendalen, Meny Solsiden, Trondheim

 

Meny har 191 butikker i kjeden, og butikken på Solsiden i Trondheim befinner seg helt i tetsjiktet i kjedens egne målinger av medarbeidertilfredshet og kundeopplevelse.

I fjor ble butikken kåret til kjedens beste butikk. Solsiden er blitt en snakkis og destinasjon for matglede i byen.

"Monica skjønner at hun må ha med seg alle for å lykkes." Butikken hadde i fjor et eksepsjonelt lavt sykefravær, og alle økonomiske nøkkeltall er gode.

I nominasjonen heter det at Solsiden har greid å ta konseptet lenger og skiller seg ut med gode eksponeringer, kampanjer, varetrykk og er i en egen klasse på orden, renhold og struktur.

 

Espen Stark, Fargerike Tromsø

 

I et marked hvor det er svært sterk konkurranse fra byggevaren – og hvor mange har slitt med lønnsomheten – har butikken levert gode tall, både på topp- og bunnlinja. Og butikken er blant de høyeste i kjeden i verdi på handlekurven.

"Espen er tidlig ute med å skaffe seg ny kompetanse innenfor produkter og sender alle ansatte på kurs slik at de er faglig oppdaterte."

Espen ble kåret til 'Årets Fargeriker' i 2016 og butikken ble Årets butikk i kjeden i 2015.

Han er utdannet fysiker og startet karrieren som ‘rakettforsker’ på Kjeller! At han deretter valgte butikkyrket i hjembyen er utradisjonelt.

 

Martine Shannon Sund, Kicks Xhibition Bergen

Siden Martine ble butikksjef har hun levert god vekst og gode resultater. Hun ligger et hestehode foran de andre og ble i fjor kåret til årets butikksjef i Kicks.

I nominasjonen heter det at Martine er profesjonell og rettferdig, har positiv energi og tilstedeværelse og er god til å løse konflikter.

Konverteringsgraden ligger over snittet for sammenlignbare butikker.

I tillegg til å være butikksjef er hun ambassadør i kjeden som blant annet innebærer at hun lærer opp nye butikksjefer. I de fire årene hun har vært butikksjef har hun hatt fullt opplæringsansvar for ni andre butikksjefer. Hun deltar også på utviklingsprogrammer for å utvikle seg selv.

Senterlederen forteller at de får tilbakemeldinger om god kundeservice hos Kicks.


Juryen: Rune Stenberg (Markedsinfo), Terje Gulbrandsen (Citycon), Øyvind Skagemo (Impact), Bror W. Stende (Virke), Line B. Jebsen (Meny), Arvid Brandmo (Impact), Nils Vanebo (Retailmagasinet). Thomas Gudbjerg (Color Line) ikke til stede da bildet ble tatt.

 


Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet