Du er her

– Enklere å analysere svinnet med RFID

– Heretter blir det mye enklere for oss å analysere svinnet. Det sier Martha Gjessing Bakken i Voice Norge AS. I løpet av juni vil varene i samtlige av landets cirka 200 Match- Vic- og Boys of Europe-butikker være utstyrt med RFID-teknologi.
Av Even Rise, Atuell Sikkerhet
Publisert 10.06.2018 10:18

I 2017 ble det gjennomført en RFID-pilot i fire butikker tilhørende Voice Norge AS. Positive erfaringer gjorde at de bestemte seg for å investere i tilsvarende teknologi i samtlige butikker som tilhører kjedene Match, Vic og Boys of Europe. Antallet er cirka 200, melder aktuellsikkerhet.no.

Ett hundre av dem har nå fått slikt utstyr, mens resten får det i løpet av cirka tre uker. Voice Norge AS bruker Securitas som leverandør. Avtalen ble signert i mars og har en varighet på tre år.

– Vi er midt i utrullingen og har ennå ikke begynte å analysere svinnet. Men når systemet tas skikkelig i bruk, vil det bli gjennomført varetelling ukentlig. Derfor blir det uten tvil mye enklere å analysere svinnet i tiden som kommer, sier Martha Gjessing Bakken til Aktuell Sikkerhet.

Hun poengterer at løsningen fra Securitas har bidratt til økt kontroll og høyere lagernøyaktighet.

– Vi er svært godt fornøyd så langt. Resultatene gir oss også grunn til å tro at økt lagernøyaktighet vil skape mersalg, sier hun.

Kjedenes egne merkevarer vil komme med RFID-tag fra produsentene, mens varer fra øvrige leverandører må merkes med en tag i butikkene. Disse identifikasjonsetikettene, som består av et papirklistremerke med en chip på baksiden, gjør at varene hele tiden kan spores.

– Varetelling utføres med en håndholdt leser, og på få minutter er alle varer i hele butikken telt med svært høy nøyaktighet, skriver Securitas i en pressemelding.

– Tilbakemeldingene fra butikkene er positive. De opplever utstyret som enkelt å ta i bruk, og sier at de har større kontroll på varene nå enn tidligere. Medarbeiderne i butikkene er også veldig glade for å slippe den gammeldagse måten å gjennomføre varetelling på, sier Gjessing Bakken.

– RFID-teknologien åpner dessuten for flere muligheter, blant annet digitale prøverom, legger hun til.

– Det er gledelig at Voice-kjeden opplever gode resultater etter å ha tatt i bruk RFID-teknologi. Den bidrar til at kundene i enda større grad enn tidligere kan få varene de ønsker. Vi ser frem til å utforske ytterligere muligheter med RFID-teknologi i samarbeid med Voice, sier key account manager Kim André Dalsaune i Securitas.

– Er det kostbart å investere i RFID-teknologi?

– Selvsagt koster det en del kroner med slik teknologi, men hensikten er jo at vi skal spare kostnadene inn igjen med de forbedringene vi får, sier Gjessing Bakken.