Du er her

Er norske nettbutikker blant de dårligste i klassen?

Med programmatisk annonsering kan konverteringsraten øke, mener ThumbAd.
Av Kronikk
Publisert 13.05.2019 16:16

Av Tor Olav Haugen, co-founder & adm. dir. i ThumbAd AS

Når du driver nettbutikk, benyttes ofte begrepet konverteringsrate. Kort forklart betyr det forholdet mellom antall personer som klikker seg inn på nettstedet og som fullfører et kjøp. Dette er et måltall som naturligvis slår litt ulikt inn fra bransje til bransje. Wolfgang Digital analyserte over 250 millioner nettsider og over 500 millioner euro i nettbaserte inntekter i tolv måneder fra juli 2017 til juni 2018 for å komme frem til hvordan konverteringsraten varierer fra bransje til bransje, og fra marked til marked og for ulike kanaler.

1,85 % globalt, 1,3 % i Norge

Studien viser at knapt to av 100 som besøker et nettsted, fullfører et kjøp. I Norge er tilsvarende konverteringsrate 1,3 %, altså lavere enn snittet globalt. At resultatoppnåelsen i det norske markedet er lavere enn snittet, kan skyldes flere faktorer. Veldig forenklet kan det forklares ved at:

(1) Nettstedet tiltrekker seg feil målgrupper, eller:

(2) E-shoppen i nettbutikken ikke er brukervennlig nok, slik at folk som påbegynner en bestilling avslutter før kjøp er fullført.

ThumbAd har spesialisert for leveranser av programmatisk annonsering, som i all vesentlighet dreier seg om å benytte strategier og taktikker for å nå ideell målgruppe. Teorien er da at om man oppnår en høy konverteringsrate, treffer man målgruppen godt. Bekreftet endret konverteringsrate som følge av programmatisk annonsering, til det bedre vanligvis, er ofte et bevis på at markedsføringen fungerer. Det kan synes som logisk at markedsføring skal gi resultater, men det er jo alltid slik at man ønsker å forbedre sin resultatoppnåelse slik at bedriften øker sin lønnsomhet.

Vi vil dele noen cases med deg, for å gi noen eksempler på hvordan dere kan oppnå kunde- og omsetningsvekst.

Case 1 – Hjem og Interiør (0.71%)

Dette er en kjede som har fysiske butikker, og som har nettbutikk. De er i gang med å etablere en ny nettbutikk, men vil i mellomtiden få mest mulig ut av eksisterende løsning. Mulighet for online kjøp er noe alle forventer som en mulighet, og om kjeden ikke har en kjøpsmulighet på nettet velger kundene simpelthen å handle andre steder.

Nåværende konverteringsrate 0,23% -> 0,71% i forbindelse med programmatisk annonsering. ca. tre ganger forbedring.

Selv om konverteringsraten er lavere enn snittet, er det bevist at programmatisk annonsering bidrar til en forbedring. Nesten tre av ti kjøp kommer fra nye kunder som ikke har besøkt nettstedet siste 30 dager, noe som beviser at man kan bruke programmatisk annonsering til kundevekst.

Case 2 – Interiør og Kjøkken (12,0 %)

Dette er en kjede som har fysiske butikker, og som har nettbutikk. De har en velfungerende nettbutikk, der folk både kan klikke og hente i butikk, men også foreta et direkte kjøp i nettbutikken.

Nåværende konverteringsrate 3,1 % -> 12.0% i forbindelse med programmatisk annonsering, ca. fire ganger forbedring.

Det er bevist at programmatisk annonsering bidrar til en betydelig forbedring. Rundt ett av to kjøp kommer fra nye kunder som ikke har besøkt nettstedet siste 30 dager, noe som beviser at annonsering fungerer godt til kundevekst.

Case 3 – Teknologi abonnement (27,4%)

Dette er en merkevare som ikke har fysiske butikker, og som selger alle sine produkter via nettbutikk. De har en velfungerende nettbutikk, der folk kan foreta et direkte kjøp.

Utvikling i konverteringsrate  6,8 % -> 27,4 % i forbindelse med programmatisk annonsering, ca fem ganger forbedring.
Merkevaren har benyttet programmatisk annonsering over 15 måneder, og reklamevisninger er løpende optimalisert for å hele tiden treffe relevant målgruppe.