Du er her

Euronics blir ELON – og oppnår høyere innkjøpsmakt

For å skape et mer enhetlig og sterkt varemerke har alle Euronics-butikkene i Norge skiftet navn til ELON fra årsskiftet. Samtidig er et nytt nordisk samarbeid etablert hvor innkjøpene i de fem nordiske landene vil bli kanalisert gjennom ELON Group.
Av Nils Vanebo
Publisert 01.02.2019 14:41

– Med det nye nordiske samarbeidet får vi vesentlig bedre innkjøpsbetingelser. Dette vil komme alle våre kunder til gode, sier Asle Bjerkebakke som er toppsjef for Euronics Norge, og som nå er blitt til ELON.

Navnet ELON er fram til nå kun blitt brukt av den svenske kjeden i samarbeidskonstellasjonen.

Bjerkebakke forteller at det i flere år har vært ønskelig å lage en nordisk konstellasjon for å styrke innkjøpsmakten. Totalt ligger innkjøpene nå på opp mot fire milliarder kroner. Omsetningen fra Norge er på ca 800 millioner ut fra butikk.

Det nordiske samarbeidet innebærer at gruppen – målt i antall butikker – kommer til å ha det største forhandlernettet i elektrobransjen i Norden. Samarbeidet består av 520 butikker, hvorav 50 i Norge.

– Vi har siden 2014 hatt et samarbeid med ELON og byttet våre aksjer mot ELON-aksjer i 2015. Siden da har vært en del av konsernet, og det er naturlig at vi investerer i merkevaren ELON i stedet for Euronics som vi bare hadde på lisens, forklarer Bjerkebakke.


Asle Bjerkebakke er toppsjef for tidligere Euronics Norge som nå er blitt til ELON.

Skal inn i byene

Omsetningsmessig har Euronics i Norge hatt en nokså beskjeden størrelse målt mot konkurrentene og får dermed glede av ELON-samarbeidet framover. Konkurransen fra markedslederne Elkjøp og Power, samt økende netthandel, er stor.

Bransjen her hjemme er blitt nokså konsentrert og består nå i det alt vesentlige av Elkjøp, Power, ELON, Skousen og Komplett. Frittstående handlere er det få igjen av. Man må nå være medlem av en kjede for å få tilgang til varer til en fornuftig pris.

Marginene på MDA- og SDA-produkter i elektrobransjen er ikke høye, men Bjerkebakke sier at det har vært slik helt siden han begynte i bransjen i 2001.

ELON har den konkurransefordel at de klarer seg med en lavere omsetning pr butikk enn de to "storebrødrene" i bransjen. Bjerkebakke forteller at de har inntjening hvis omsetningen er fra 10-12 millioner kroner.

Typisk har det vært Euronics-butikker på mindre steder rundt omkring i landet, med forankring i mindre lokalsamfunn.

– Framover skal vi være mer aktive med etablering av nye butikker. Vi har som mål å bli landsdekkende, ergo må vi få butikker i de større byene, opplyser Bjerkebakke.

Han erkjenner at det i byene er kamp om de gode lokaliseringene.

I tillegg blir det stadig viktigere å ha sømløshet mellom netthandel og fysisk butikk. Når butikkene skal være utleveringssteder for netthandel, blir det viktig å ha god geografisk dekning i landet.

For tele og data har netthandel vært betydelig flere år allerede, men også hvitevarer kommer nå etter.

Ruster opp butikker og netthandelen

Asle Bjerkebakke bekrefter at omprofileringen til ELON koster penger. Logoer og skilter skal byttes ut. I tillegg skal et nytt butikkonsept rulles ut utover våren. Innredningen skal rustes opp, og her er NorcoSpectra leverandør.

På markedsføring og den digitale satsingen samarbeider ELON med Ludens Retail.

ELON skal satses på økt netthandel og en ny plattform lanseres i løpet av første halvår.


Fra ELON på Lambertseter i Oslo.

 

Faktaboks

De fem kjedene i samarbeidet:

Norge: ELON (t.o.m. 2018: Euronics)

Sverige: ELON

Danmark: Hvidt og Frit

Island: Heimilistæki

Finland: Veikon Kone

Alle samarbeidspartnerne kommer til å gjøre sine innkjøp gjennom ELON Group.

Sentrallager i Örebro, sentralt i Sverige.

Totalt 520 butikker, hvorav 50 i Norge

Totale innkjøp: Fire milliarder kroner

Omsetning i Norge: Ca 800 millioner kroner ut fra butikk