Fra EuroCIS tidligere i år. Foto: EuroCIS

Europas ledende messe for retailteknologi

På EuroCIS-messen i februar kan man studere den ferskeste teknologien for retail.

Publisert

– EuroCIS 2018 viste tydelig at informasjonsteknologi uten tvil har blitt en avgjørende faktor for en bedrifts suksess. Det åpner opp for innovative businessmodeller og nye muligheter for målrettet tilnærming til kundene. Den har virkelig bekreftet sin posisjon som den ledende messen for retailteknologi, sa Michael Gerling, adm. dir. for EHI Retail-instituttet etter messebesøket tidligere i år.

I forhold til sin storebror EuroShop, som arrangeres hvert tredje år parallelt, er EuroCIS nyere og mindre, men har hatt en sterk vekst i de siste tiårene, mye takket være den raske teknologiske utviklingen som messen følger. Den største messen for retail er NRF i New York, mens EuroCIS er ledende i Europa. I år nådde den til 470 utstillere fra 29 land, og det forventes en økning i 2019.

Ved siden av etablerte tema som utsjekkssystemer og POS soft- og hardware – som har dominert messen – var det i år fokus på løsninger på nye felter som tingenes internet (IoT), Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), samt robotikk og kunstig intelligens.

Joelle Janz ved Norsk-Tysk Handelskammer uttaler:

– Fremtiden viser at EuroCIS kommer å bli enda mer relevant. Gartner sier at AI allerede i år 2020 kommer å skape flere arbeidsplasser enn den eliminerer.

I tillegg viser en ny studie fra Juniper Research at nesten 2,1 milliarder konsumenter vil bruke mobile lommebøker neste år. Det er en økning på nesten 30% målt mot slutten av 2017. Den største aktøren er PayPal med sine kontaktløse betalingsløsninger som i dag er mye brukt i USA. QR-kode baserte betalingssystemer brukes mye i Kina – men foreløpig mindre i Nord-Amerika og Europa – og opplever en stor økning i asiatiske og afrikanske land.

Norsk-Tysk Handelskammer arrangerer studietur til EuroCIS. Les mer om den her.

Powered by Labrador CMS