Europeerne om mote og etikk
Hver fjerde europeer har redusert kleskjøpet sitt av etiske grunner, og de fleste mener at klesprodusentene burde være forpliktet til å bruke etiske prinsipper som en del av produksjonen, viser ny YouGov-undersøkelse.
Fast fashion vs. second hand
I undersøkelsen svarer halvparten av europeerne (52 %) at de kjøper klærne sine fra såkalte ”fast fashion”-kjeder som H&M, Zara og Mango. Her ligger Finland i den nedre enden med 38 %, mens Spania topper med 68 %. I Norge foretrekker 56 % å kjøpe klærne sine i fast fashion-butikker.
15 % av europeerne foretrekker å kjøpe klærne sine i gjenbruksbutikker, og 12 % svarer at de foretrekker å kjøpe klær fra såkalte etiske varemerker. Finnene er især glade i å kjøpe klærne sine i gjenbruksbutikker (24 %). Til sammenligning gjelder dette 17 % av nordmennene.
Prisbevisste europeere
For europeerne er prisen klart den viktigste faktoren når det skal kjøpes klær. Dette er nemlig et kriterium for tre fjerdedeler av europeerne (76 %). Nest viktigst er hvordan klærne sitter (66 %), mens det miljømessige avtrykket er et kriterium for vesentlig færre (10 %).
For 27 % av europeerne spiller produktets levetid en rolle når de skal kjøpe klær. Dette er særlig viktig for finnene (45 %), mens levetiden er et kriterium for 20–23 % av befolkningen i de øvrige nordiske landene.
Etiske overveielser
Europeerne er stort sett enige om at det er viktig å bruke etiske prinsipper i klesproduksjonen. 4 av 5 (83 %) synes at klesprodusentene burde være forpliktet ved lov til å ta hensyn til etiske aspekter som arbeidsforhold og dyrevelferd i forbindelse med produksjonen.
23 % av europeerne svarer at de har redusert kleskjøpene sine av etiske grunner. I Norge har 25 % kjøpt mindre klær for samme grunnlag.
68 % av nordmenn gir klærne sine til veldedige organisasjoner, og 28 % gir dem til folk rundt seg, noe som er litt under gjennomsnittet for Sør-Europa (46 % i Spania og 43 % i Italia).
Hva er det som hindrer oss?
Det er flere grunner som hindrer europeerne i å kjøpe flere etiske og miljøvennlige klær. De fleste synes det er for dyrt (35 %) og en tredjedel synes det kan være vanskelig å finne ut hvilke miljøvennlige aspekter som er oppfylt (31 %).
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er basert på intervju med 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrike, 1021 i Spania, 1010 i Italia, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge - representativt utvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019.