Jon Boye Borgersen er direktør for markedsføring, konsept og etablering i Europris.

Europris' første city-butikk en suksess

I mars åpnet Europris sin første butikk midt i Oslo sentrum, i Gunerius-senteret. Med butikken lanserte kjeden et helt nytt konsept: Europris City – med redusert vareutvalg og et langt åpnere butikklokale.

Publisert

– Hittil kan jeg si at vi har lykkes veldig bra. Nå leter vi etter lokaler andre steder i Oslo sentrum, kanskje i nærheten av Ring 1, sier Jon Boye Borgersen, direktør for markedsføring, konsept og etablering i Europris.

Han åpner også for at kjeden kan etablere City-butikker sentralt i de andre norske storbyene Bergen, Trondheim og Stavanger.

– Bredt vareutvalg, lave priser og muligheter til å gjøre et kupp, er populært uansett hvor folk bor, slår Boye Borgersen fast. Kundene på Gunerius har fortalt at de savnet en Europris-butikk der de bodde.

Europris feiret i vår ettårsjubileum for sin egen nettbutikk, og jobber planmessig for å skape en phygital kundeopplevelse – en sømløs opplevelse mellom nettbutikk og fysiske butikker.

Jon Boye Borgersen fastholder at kjeden fortsatt vil øke antall butikker, selv om antallet nyetableringer trolig vil ligge litt lavere enn tidligere, da kjeden har åpnet 10–12 nye butikker hvert år.

Samtidig understreker han at veksten til selskapet – over 8 prosent årlig siden 2005 og bedre enn markedet hvert år i denne perioden – skyldes en sunn kombinasjon av organisk vekst og nyåpninger.

– Rundt halvparten av veksten er organisk. Det er vi avhengige av. Hvis butikkene stagnerer og den organiske veksten stopper opp, vil vi før eller senere få problemer, analyserer konseptsjefen.

Han forklarer at ett av grepene kjeden gjør for å styrke de etablerte butikkene, er at 100 prosent av butikklokalene arealdisponeres fra hovedkontoret i Fredrikstad.

Powered by Labrador CMS