Du er her

Europris kåret sine beste aktører

Europris har kåret kjedens beste butikk, beste selger, beste franchisetaker og beste nykommer. Vinnerne kommer fra Ulsteinvik, Oppdal, Randaberg og Ørnes.
Av Redaksjonen
Publisert 11.02.2019 13:55

Europris Ørnes ble fredag kveld på Gardermoen kåret til ‘beste nykommer’ i kjeden. Butikksjef Geir Ove Martinussen og hans medarbeidere hadde på et drøyt halvårs drift en omsetning på 15,1 millioner kroner, som er hele 45,7 prosent høyere enn budsjettet på 10,4 millioner. Overskuddet endte på 129000 kroner. Ved prisutdelingen på Gardermoen fredag, ble Europris Randaberg kåret til Årets franchisebutikk, Europris Ulsteinvik ble Årets Butikk, og Monika Bienczak fra Oppdal ble hedret som Årets Selger.

– For å sikre veksten i Europris er det vår strategi å åpne 8–10 nye butikker hvert år, sier salgs- og driftsdirektør Øyvind Haakerud. – Det er svært viktig at vi lykkes her, og de som var nominert til Årets nykommer 2018, var de beste av disse!

Kunden i fokus

For å bli nominert må butikken levere en omsetning første år godt over budsjett og plan. I tillegg må det være god kostnadsstyring.  

– De nominerte til ‘årets nykommer’ har alle meget dyktige butikksjefer som griper muligheten lokalt og setter kunden i fokus, sier Haakerud og fremhever innsatsen til Europris-teamet som driver en butikk som tydelig er godt mottatt på Ørnes.

Fantastisk selger og humørspreder


Monika Bienczak takket for utmerkelsen som 'Årets Selger 2018', assistert av John Brungot. (Foto Erik Faukland).

– Monika Bienczak fra Europris på Oppdal er en fantastisk selger- og humørspreder, sier Øyvind Haakerud. Han sparer ikke på superlativene og legger til at hun er god også på lagarbeid, og får flotte skussmål av butikksjefen. Hun er dessuten en herlig Europris-ambassadør og representant. Som om ikke dette var nok, fortelles det om en helt rå innsats under batteriuker, som Oppdal vant i 2018.

– For å bli nominert til årets selger må du ha noen unike og ekstremt gode selgeregenskaper. Du må være godt likt av og ha tillit hos kundene, du må være iderik og ha stort engasjement for jobben din. Du må være konkurranse- og resultatorientert, og jobbe hardt hver dag for å selge ‘en vare mer’. Glimt i øyet og offensiv holdning må prege kandidaten.

– Monika scoret stort på alle disse egenskapene, og det var ingen tvil i juryen om hvem som fortjente tittelen «Årets Selger 2018»! sier Øyvind Haakerud.

Omsetningsvekst og doblet overskudd

Europris i Ulsteinvik ble Årets Butikk 2018. Butikksjef Tor Einar Aamelfot og hans medarbeidere leverte en omsetningsvekst på 12,7 prosent til 31,3 millioner, og nesten en fordobling av overskuddet fra drøyt 900.000 i 2017 til 1,7 millioner i 2018.

For å bli nominert til årets butikk må butikksjefen og de ansatte ha ekstremt terkt fokus på å gripe mulighetene og tilfredsstille kundene.

– Og innsatsen og resultatene i Ulstenvik har vært knallsterke og over all forventning, sier Haakerud og peker på at forretningen har en meget hardtarbeidende butikksjef, som har gått gradene i Europris.

– Tor Einar Aamelfot og hans team er ambassadører som leverer godt på Europris-verdiene ‘Kremmer og Offensiv’, berømmer han.

Kjedens superkremmer på Randaberg

Franchisetakeren Robert Håland og hans team på Randaberg i Rogaland økte omsetningen med 9,32 prosent, og bunnlinja med mer enn 50 prosent.

– Robert Håland er kjedens superkremmer – ingen ved siden, ingen over, sier Øyvind Haakerud. – Det er meget viktig for Europris å ha skikkelig dyktige og offensive franchisetakere som utøver masse kremmerskap, sier Øyvind Haaakerud.

For å bli nominert må butikken ha levert en meget sterk resultatutvikling i 2018 og kunne vise til en skikkelig solid bunnlinje og god kostnadskontroll.

– Her scorer Robert Håland og hans team og vinner suverent med sin solide omsetningsøkning og knallsterke resultatutvikling, fastslår en imponert Øyvind Haakerud.

(Pressemelding)

Nøkkelord