Facebook anno 2012

Da er vi godt i gang med det nye året, og har akkurat rukket å legge fra oss nyttårsforsetter og året som gikk. Ryktene svirrer rundt utvikling og forventinger for det nye året, både i forhold til nyvinninger og andre nyheter

Publisert
Innenfor sosiale medier er ryktene mange, og noen mer seriøse enn andre. Men det er ingen tvil om at mye vil skje. Jeg vil derfor gjøre et forsøk på å se inn i spåkulen og si noe om hva jeg tror kommer til å prege trender og utvikling for 2012.

Vi deler som aldri før


2011 var et år med stor utvikling og nye oppdateringer innenfor nye medier – og alle med den hensikt å gjøre verden mer sosial. Facebook har fått større og større betydning i hverdagen for folk flest, og vi deler stadig mer informasjon om oss selv på Internett, noe som før hadde vært utenkelig. Antall medlemmer øker med jevn hastighet, profilene blir mer og mer informative, det blir normalt å legge ut bilder av sine barn, videoer av familie og Facebook har fått skylden for 1 av 3 skilsmisser.

De viktigst trendene på Facebook for 2012 blir:

• Social apps – merkevarer kan bli integrert med Timeline

• Social ads – merkevarens annonser blir en del av dialogen

• Social Security – beskytte oss mot oss selv

• Facebook Credits som valuta

• Social ROI- måleenheter som rekkevidde, frekvens, «talking about this», friends of friends

I følge Mark Zuckerberg har man i løpet av de fem siste årene lagt grunnlaget for å koble hele verden sammen via sosiale medier. I følge min egen profil er jeg nå koblet til om lag 230 000 mennesker via mine venner. I løpet av årene som kommer vil vi se at mange igjen bygger fantastiske ting på toppen av de sosiale lagene. Har man først fått koblet alle sammen, blir det ikke vanskelig å spre både nyheter og nyvinninger.

Det er en utrolig spennende tid vi er inne i med tanke på det å jobbe med sosiale medier. Her er hva jeg tror blir noe av utviklingen:

• Utviklingen innen sammenkobling av internett og tv-er gjennom Smart-tv-er og fibernett er allerede i gang. Det verserer rykter rundt Apple, og at de visstnok holder på med utviklingen av en egen tv. Når Apple lanserer et produkt har de en tendens til å gjenoppfinne og definere en hel bransje.

• Jeg tror tv-ene vil bli stadig mer nett og touchbaserte (kanskje t.o.m. med talekommandoen fra Apples Siri). Deretter vil den sosiale biten komme inn, med at man automatisk deler hva man ser på TV, kan sende hverandre programmer, anbefale programmer og følge hverandres abonnementer. Samme utvikling var tydelig i musikkbransjen i 2011, med samarbeidet mellom Spotify og Facebook. I dag deler man via Facebook hva man lytter til, deler videre osv.

• Jeg tror også på mer samarbeid mellom skjermene i stuen. De fleste av oss bruker nå to eller flere skjermer når man konsumerer media (tv + laptop, nettbrett + telefon etc). Kanskje vil man med enkelhet kunne vise bilde fra TV-en på telefonen eller nettbrett, og omvendt. Mange klarer dette allerede i dag – men brukervennligheten vil bli enklere i løpet av året.

• Når det sosiale aspektet med TV kobles inn, blir det spennende å se hva annonsørene vil foreta seg i form av innhenting av statistikk. Hvem ser på hva og når for eksempel.

• Sosial handel er en annen ting som jeg har stor tro på i løpet av året. Enkelte bedrifter har allerede begynt å dyppe tærne i vannet for sosial handel, men kanskje ikke med like stor suksess for alle. Alle vet at det kommer til å komme, og når det kommer blir det stort!

Mange bedrifter har allerede i dag utviklet egne skreddersydde butikker for Facebook, men for de fleste av dem har dette vært mer å regne som et PR-stunt enn seriøs satsning. Drømmen har vel vært å være den første som selger ett eller annet via Facebook. Når man nå snart passerer grensen for det som regnes som "tidlige innovatører", og den gemene hop ser det som normalt og greit å kjøpe varer gjennom Facebook, vil mulighetene blir enorme og veksten enda større.

Still deg selv spørsmålet: Hvor ofte har du handlet klær på nett? Hvis nettbutikken ble flyttet til Facebook ville du fortsatt brukt den? Ville du delt med dine venner hva du hadde kjøpt? Og ville du synes det var interessant å få oppdateringer på dine venners shopping?

Kort oppsummert så tror jeg sosiale medier og spesielt Facebook vil gå fra å være en plass vi logger oss på, til en plattform som berører hvert enkelt punkt i våre daglige liv. Jeg tror også vi kan forvente at mer og mer av surfingen på nettet vil foregå via Facebook. Fremfor å besøke den enkeltes nettsider, har man trykket "liker" på Facebook-siden deres, og får nå oppdateringene gjennom sine homefeed.

Tv, shopping og musikk er tre ting som med høy sikkerhet vil integreres med sosiale medier, og fantasien er det eneste som kan sette begrensninger for utviklingen.

Behovet har blitt høyere og terskelen lavere for å dele informasjon og handlinger med andre. Allerede i dag deler vi informasjon både om hvor vi befinner oss, hva vi leser, spiser og hvilken musikk vi hører på. I dag er det over 800 000 000 brukere på Facebook. Jeg regner med tallet vil passere milliarden før året er omme. Erfaring tilsier at det vil komme nyvinninger og oppfinnelser vi i dag ikke kan tenke oss. Og når de kommer kan vi ikke en gang skjønne hvordan vi klarte oss uten dem. Utviklingen av nettbrett og leserbrett går i en rasende fart og kommer til å være allemannseie innen kort tid.

Dette var litt av mine spådommer, håp og tanker om året vi er inne i. Og husk; jeg kan ta feil!
Powered by Labrador CMS