- Facebook er den perfekte markedsføringskanalen

- Dette er det for få norske e-handlere som har fått øynene opp for, sier Amanda Duesund.

Publisert
Som Client Partner i Facebook Global Marketing Solutions arbeider hun med annonsører og mediebyråer i Norge, Sverige og Finland.

Tidlig fase i Norge


- Så langt er det ikke så mange her i Norge som har funnet en kreativ måte å utnytte Facebook-connect-knappen på. Vi er fortsatt i tidlig fase sammenlignet med hvordan amerikanske annonsører utnytter Facebook, sier Duesund, som også besøker selskaper for å jobbe sammen med de ansatte og inspirere dem til å tenke på selskapet sitt som et sosialt nettverk. Hun hjelper også med å analysere kampanjeresultater for å finne optimaliserte medieløsninger.

- Det gjelder å bygge en tilstedeværelse på Facebook og å forstå hvordan Facebook-annonsering kan bidra til økt merkevareverdi og ikke minst føre til salg, påpeker hun.

Spesifikke målgrupper


I følge Duesund er Facebook den sosiale plattformen der folk bruker mest tid, både på datamaskiner og på mobilen.

- Det er her bedriftene også bør være. Forskjell i alder mellom ulike kundegrupper er ingen hindring. Tvert om, gjennom Facebook kan enhver bedrift nå sin spesifikke målgruppe, sier Duesund, som bruker klær og tekstilbransjen som et eksempel.

- Hvis du selger barneklær på nett, kan du rette reklamen din mot kvinner i Norge som har barn mellom 0–3 år, og velge å vise en annen annonse til dem som har barn mellom 4–12 år. Skal du selge klær til eldre kan du spesifisere at annonsen bare skal vises hos de over 60 år, og i Norge vil det si cirka 220.000 mennesker. Jeg er overbevist om at selskaper har mye å hente på å tenke i disse baner. Se for eksempel på suksessen med Spotify, der vi deler musikk, på Netflix hvor vi deler filmer eller på 1-800-Flowers nettbutikk som virkelig utnytter Facebook-plattformen, sier Amanda Duesund.
Powered by Labrador CMS