Facebook Timeline

Facebook har gjort det igjen – grensesnittet legges om! Til glede for noen og til hodebry for andre.

Publisert
Facebook Timeline, eller tidslinje, ble først tilgjengelig for personlige profiler. Med det nye grensesnittet blir bilder og aktiviteter presentert i kronologisk rekkefølge. Med det nye grensesnittet følger også muligheten for å legge til bilder eller hendelser tilbake i tid.

Overgangen til tidslinjen har skapt reaksjoner. Flere "Vi som vil ha det gamle designet tilbake – grupper" dukker opp. Historien gjentar seg. Først en periode med frustrasjoner over ting som ikke er som de pleier å være, deretter en periode hvor du er mer fornøyd enn noen gang, som igjen avløses av irritasjon over atter nye forandringer.

Endringene rakk så vidt å tre i kraft for personlige profiler, før de ble tilgjengelig også for Facebook-sider. Den offisielle lanseringsdatoen for Facebook-sider er 30. mars. Men sitter du som administrator for en side har du allerede nå muligheten til å forberede og aktivere det nye grensesnittet.

"Jeg liker ikke designet, må jeg endre det til tidslinje?"

Ja, du må nok det. Ønsker du å klamre deg fast til det gamle, så går det sikkert for en kort periode. Men før eller siden vil endringen skje automatisk. Da vil jeg heller anbefale at du endrer det selv, slik at du får det som du vil den dagen det legges om.

De største endringene for Facebook-sider:

• Muligheten for å legge inn stort panoramabilde i toppen. Erstatter dagens spaltebilde til venstre. Da får du både profilbilde og et stort panoramabilde.

• Menyen til venstre forsvinner og erstattes av store knapper i toppen.

• Mulighet for direktemeldinger mellom administrator og de som liker siden. Dette stiller krav til administrator om å sjekke innboksen jevnlig.

• Mulighet for å redigere og legge til hendelser i sidens tidslinje.

• Nytt admin-panel hvor du enkelt kan svare på vegginnlegg, og sjekke statistikk på nye brukere.

Fordelene med Facebook Timeline


Mange vil hate tidslinjen den første uken. Mitt første inntrykk er at mye må tilpasses det nye grensesnittet. Alt i alt ser jeg disse fordelene med det nye designet:

1. Mye større mulighet til å kommunisere selskapets identitet, med panoramafoto og større plass for bilder og videoer i selve tidslinjen.

2. Bedre mulighet til å nå og engasjere flere av tilhengerne. Facebook Timeline har også støtte for mobil.

3. Du kan raskt og enkelt svare på tilbakemeldinger og kommentarer via admin panelet over panoramabildet.

Nye regler

Er du administrator for en side gjelder det å passe på. Reglene for hva som er lov og ikke med hensyn til innholdet i panoramabildet er ennå uklare. Har du spørsmål går det an å søke hjelp hos ressurspersoner i Facebook-grupper. Her er noen av reglene som gjelder.

Panoramabildet kan ikke inneholde:

1. Pris eller aktivitetsskapende budskap.

2. Kontaktinformasjon, webside-url, epost, postadresse. Generelt informasjon som passer under om-fanen kan ikke legges panoramabildet.

3. Konkurranser.

4. Referanser til Facebook funksjoner som f.eks "trykk liker" eller "del". Og, man kan ikke lengre ha en pil som peker til "Like" knappen (utrolig irriterende).

Velkomstsiden som man før kunne styre nye besøkende til er forsvunnet. I stedet havner alle som kommer inn på siden direkte på tidslinjen. "Lik oss og få tilgang" er altså ikke lov lenger.

Konklusjon

Tidslinjen innebærer store endringer for bedriftssider på Facebook - og krever en gjennomgang av innholdet for alle administratorer. For bedrifter som fokuserer på godt innhold gir tidslinjen nye muligheter. Som Facebook selv sier det: "interessant innhold skal bli mer synlig, kjedelig innhold skal bli mindre synlig". Tidslinjen gir muligheten for å skape et mer innholdsrikt bilde av bedriften. Egendefinert innhold får mindre fremtredende plass, og innhold du velger å fokusere på blir tydeligere. Bruk tiden godt til å gjøre siden din klar for tidslinjen.
Powered by Labrador CMS