Filip Elverhøy i NetOnNet svarer på Trond Aams innlegg i Kjedemagasinet.

Fiasko? Jeg tviler!

DEBATT: Som daglig leder for nettbutikken NetOnNet kan jeg av erfaring skrive under på at vi slett ikke snakker om noen fiasko! Trond Aam er ikke bare på jordet – han er på feil jorde, skriver Filip Elverhøy.

Publisert
Rett før helgen skrev Trond Aam et innlegg hvor han hevder at nettbutikken er en fiasko. Jeg mistenker at Hr. Aam nettopp ønsker en debatt rundt netthandel vs. fysiske butikker. Som daglig leder for nettbutikken NetOnNet, kan jeg av erfaring skrive under på at vi slett ikke snakker om noen fiasko! Trond Aam er ikke bare på jordet – han er på feil jorde.
 
Med over 15 års erfaring med ulike nettbutikker og lang erfaring med transformasjoner fra fysisk til digitalt i flere selskap kan jeg si meg enig om at det kan være en vanskelig endringsreise, men også en nødvendighet som flere og flere bransjer dessverre vil erfare.

Man kan ikke unngå å tenke på Leif Osvold sitt berømte innlegg i Dagens Næringsliv i 1996 hvor han hevdet at internett var en flopp. Vi vet jo alle hvordan det gikk. Å hevde at nettbutikken er en fiasko, er en pussig påstand når man vet at åtte av ti nordmenn handler på nett. I perioden mai – juli i år ble det handlet på nett for 27 milliarder kroner i Norge. Jeg kan tenke meg at der er mange aktører som skulle ønske å ha en bit av den kaka. I følge tall fra Virke i desember, så økte detaljomsetningen med 2,4 prosent fra oktober 2012 til oktober 2013. Til sammenlikning viser tall fra DIBS at mellom 2012 og 2013 økte netthandelen her til lands med 17 prosent, og at det totale markedet er på ca. 60 milliarder kroner. Jeg vil også minne om at Posten presenterte tall tidligere i høst som kunne røpe at netthandel øker dobbelt så mye i omsetning som fysiske butikker. Fiasko? Jeg tviler!

// En ting er vi enig i og det er at E-handel må videreutvikles i takt med forbrukerens forventningstakt. Og Trond, den 3d-skanningen du etterlyser, den finnes. //

E-handel er en kundestyrt arena som ikke lenger er avhengig av «anbefalinger styrt av selgere i butikk med marginer og bonuser i bakhodet». Du bestiller TV trygt fra sofaen, etter å ha gjort grundig research på nett (og blant venner på nett) på både butikk og produkt. Jeg blir oppgitt når butikker legges ned fordi man ikke har tatt grep for å møte de uunngåelige endringene i handlemønsteret. Mange har kuttet kostnader i butikk som et svar på e-handel, som gir dårligere service istedenfor ågripe mulighetene for vekst ved å utvikle butikken til en digital fysisk butikk. Det finnes jo et enormt potensiale i butikkene men de er preget av lav innovasjonstakt.
Trond Aam hevder at e-handel ikke er i nærheten av å inspirere i likhet med det en fysisk butikk kan, er han på nett?Det er her man er, diskuterer med venner, leser blogger, får råd, deler og henter inspirasjon. Trond Aam trenger innsikt i en moderne kjøpsprosess hvor internett og inspirasjon er esensiell. Hva med Pinterest, delicious, we heart it, matblogger og ikke minst Facebook? Hvor finner du verdens største skobutikk Aam?

DEBATT: Er nettbutikken en fiasko? Delta i debatten!
 
Mange har gjort feilen åbehandle nettbutikken som en frittstående fysisk butikk og det er kanskje den kardinalfeilen Trond selv har gjort, og ikke se dette med kundens øyne. En TV, mange butikker, kanaler, priser og servicenivå, hva passer meg som kunde i dag?
Man kan ikke tenke butikk slik det har vært. Man må tenke butikk slik det blir, ha mot til å skape en ny opplevelse for kundene. Ser man over til USA, som er et foregangsland på netthandel, så er det bare en stor bokkjede igjen der. Et direkte resultat av en bransje som ikke har fulgt med i timen og hatt tilsvarende holdninger som beskrevet i innlegget. Her hjemme fikk vi en påminnelse om dette da Notabene og Fotoknudsen gikk konkurs. Og hvor mange musikkforretninger har vi igjen her til lands etter at iTunes, Wimp og ikke minst Spotify kom på banen? Og flere bransjer viser tydelig tegn til å ha for lav utviklingstakt også her i Skandinavia.
 
En ting er vi enig i og det er at E-handel må videreutvikles i takt med forbrukerens forventningstakt. Og Trond, den 3d-skanningen du etterlyser, den finnes. Den er dog ingen suksess (enda) da den ikke møter kundenes forventninger, kanskje du snart kan printe ut en testversjon hjemme av klær du har lyst på for å se om det passer deg? For fritt å sitere Bill Gates, «man har en tendens til å overdrive hva som er mulig om ti år men grovt undervurdere utviklingen over tre», jeg tror du har gjort begge deler i dine innlegg.

Mitt råd til butikkene går derfor i en totalt motsatt retning av Aams forslag om å ta det med ro. Hvis du vil være med må du lene deg fremover og ikke bakover, du vil møte konkurranse fra steder og på ting du ikke trodde var mulig.
 
Jeg ønsker Trond Aam både god jul og god bedring :-) Selv skal jeg slappe av i denne førjulstiden da jeg allerede har kjøpt inn mine julegaver på nett.
 
Av Filip Elverhøy
Country Manager, NetOnNet

Powered by Labrador CMS