Du er her

Flying start på Black Week

Det er rekordstart på Black Week, men de ivrigste nettshopperne venter, skriver Klarna i en pressemelding.
Av Pressemelding
Publisert 28.11.2019 13:45

De tre første dagene av årets Black Week-salg har omsetningen i netthandelen økt med hele 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Klarnas salgsstatistikk tyder også på at de ivrigste nettshopperne venter til selve Black Friday med det meste av handlingen.

– Mye av veksten skyldes nok at Black Week i år er en uke nærmere jul og smelter sammen med julehandelen. Nettbutikker som selger elektronikk, mote og skjønnhet er de store vekstvinnerne så langt. Dette er tradisjonelt segmenter hvor det blir handlet mye julegaver, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.


Thomas Elvestad

Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av alle betalingstransaksjoner i det nordiske netthandelsmarkedet. I Norge benytter over 5000 nettbutikker deres betalingsløsninger. Dette gir en helt unik mulighet til å følge nordmenns shoppingvaner på nett i tilnærmet sanntid gjennom Black Week.

Oslo øker mest, Finnmark minst

Dette viser Klarna-tallene så langt:

Fra mandag til onsdag denne uken er det innbyggerne i Oslo som har økt sitt forbruk mest i hele landet. Oslos innbyggere har lagt igjen hele 49 prosent mer i nettbutikkene i perioden enn de gjorde i tilsvarende periode i fjor.

Innbyggerne i Finnmark og Troms er de som har deltatt minst i starten på Black Week. Her er økningen bare på henholdsvis 12 og 15 prosent sammenlignet med i fjor.

De som har økt handlingen mest, sammenlignet med fjoråret, er gruppen over 56 år (37 %). De som så langt ikke har handlet så mye mer er de mellom 18 og 35 år (25 %). I aldersgruppen 36-55 år har økningen vært på 31 prosent.

Erfarne shoppere venter

– Disse funnene tyder på at de erfarne nettshoppere fremdeles venter med å handle, i påvente av bedre tilbud. Vanligvis er både innbyggerne i Finnmark og de yngre aldersgruppene blant de som handler aller mest på nett. Når disse store gruppene venter, kan det skyldes at tilbudene så langt i Black Week rett og slett ikke vært gode nok for disse, og at de derfor venter til selve Black Friday, sier Elvestad.

Yngre planlegger nøye

Ifølge den representative Klarna-undersøkelsen er det også de i aldersgruppen 18-35 år som også har planlagt sine innkjøp denne uken grundigst. Hele 1 av 3 oppgir at de har planlagt dette nøye. Det er dobbelt så mange som i aldersgruppen over 56 år. Dette er også den aldersgruppen hvor flest oppgir de skal handle i løpet av Black Week (75 %.)

Hele 64 prosent av det totale forbruket i løpet av de første tre dagene av Black Week er det ifølge Klarnas omsetningsstatistikk kvinner som står for.

Nøkkelord
Faktaboks

Tallenes tale så langt

Fylkene med sterkest økning*)

1. Oslo (49 %)

2. Akershus (33 %)

2. Hordaland (33 %)

 

Fylkene med svakest forbruksøkningen*)

1. Finnmark (12 %)

2. Troms (15 %)

3. Sogn og Fjordane (16 %)

 

Handler vi mest så langt

1. Elektronikk

2. Mote og skjønnhet

3. Sport og fritid

*) Økning i salgsvolum fra mandag til onsdag, Black Week 2018 til Black Week 2019