Forbrukertilliten faller videre

Norske forbrukeres tro på egen økonomi er stabil, men troen på landets økonomi og arbeidsmarkedet ble ytterligere svekket i november.

Publisert
Forbrukertilliten er fortsatt preget av den uavklarte økonomiske situasjonen i eurosonen. Etter et oppsving fra august til september, falt forbrukertillit-indeksen CCI til 6,6 poeng i oktober og faller videre til 5,6 poeng i november. Gjennomsnittet for CCI så langt i 2012 er 5,9 poeng. Den høyeste CCI i 2012 ble målt i mai, da på 9,4 poeng.

- Siden CCI falt markant i juli i 2011, da statsfinansielle problemer i flere land i Europa fikk økt oppmerksomhet, har det vært en tendens til at nordmenn har vært usikre på utsiktene til norsk økonomi og arbeidsmarkedet kommende 12 måneder, mens tilliten til egen økonomi ikke har vært påvirket i samme grad, sier Henrik Høidahl som er seniorrådgiver i Opinion Perduco.

Avstanden mellom troen på egen og landets økonomi kommer også til uttrykk gjennom kjøpsindeksen, som sier noe om nordmenns kjøpsplaner. I november er indeksen for kjøpsplaner på sitt høyeste nivå siden april 2011, og før det siden april 2010.

- Siden CCI-fallet sommeren 2011 har ikke indeksen for forbrukertillit (relativt lavt nivå) og kjøpsplaner (relativt høyt nivå) gått hånd i hånd like tydelig, sier Høidahl.

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.
Powered by Labrador CMS