STAND inviterte torsdag dagligvarebransjen til lansering og presentasjon av den nye stand.no-portalen på GS1 Smart Centre i Oslo. (Foto: STAND)

Forenkler informasjonsflyten i dagligvare

Standardiseringsutvalget for norsk dagligvarebransje (STAND) feirer 20 år med å lansere en ny informasjonsportal tilrettelagt bransjens stadig mer digitale hverdag. Den nye plattformen skal sikre en mer effektiv vareflyt, og er unik i internasjonal sammenheng.

Publisert

STAND inviterte torsdag dagligvarebransjen til lansering av sin nye, nasjonale informasjonsportal i GS1 Norway sitt Smart Centre på Bryn. Den nye portalen blir en digital plattform for all informasjon rundt relevante standarder i dagligvarebransjen – fra produksjon til forbruker. Hovedmålene er å bidra til en mer effektiv verdikjede, noe som skal komme både kundene og virksomhetene til gode.

Øker tilgjengeligheten

Leder i STAND, Camilla Nordhagen, mener den nye portalen vil øke både tilgangen til og kunnskapen om standardene i bransjen.

– Portalen er bygget for å øke tilgjengeligheten og gjøre det enklere å finne frem i standardene. Vi har nå en mye ryddigere presentasjon, ikke minst ved bruk av illustrasjoner, animasjonsfilmer og et mer harmonisert språk. Uansett om man produserer forpakninger eller styrer digitale varelagre skal alle involverte brukere nå få en bedre oversikt. Stand.no vil hjelpe oss på veien mot målene om en mer effektiv og bærekraftig dagligvarebransje, sier Camilla Nordhagen.

Flere aktører både fra leverandør- og handelssiden av bransjen har deltatt i utviklingen av nye stand.no, som har tatt i overkant av to år. Fokuset har ligget i hvem som bruker STAND-standardene, hvordan man kan forbedre kjennskap og kunnskap til standardene, samt hvordan standardene kan tilpasses dagens krav og brukere på en bedre måte.

Enklere for hele verdikjeden

Leder i STAND, Camilla Nordhagen, mener den nye informasjonsportalen vil øke både tilgangen til og kunnskapen om standardene i bransjen. (Foto: STAND)

Tidligere måtte man hente informasjon fra flere forskjellige standarder for å finne retningslinjer for nettopp sin del av verdikjeden. Nå er all informasjon tilrettelagt den enkelte delprosess på en visuell og ryddig måte, forteller STAND-lederen.

– Den nye portalen visualiserer prosessene, og gjør det lettere for involverte å finne retningslinjene for kun deres del av verdikjeden. Den nye informasjonsflyten gjør det mulig å hente ut nyttig informasjon også fra nettbrett og smarttelefon direkte, noe mange vil spare mye tid på. Portalen vil dessuten gi en bedre forståelse for hva alle i verdikjeden gjør, noe som skaper bedre flyt for alle i dagligvarebransjen, avslutter Camilla Nordhagen, leder i STAND.

Powered by Labrador CMS