KONFERANSE: Flere franchisetakere fortalte om sine erfaringer under Franchisekonferansen. Foto: Rannveig Mølmen Nergården (OHF)

Fortalte som sine franchiseerfaringer

Fire franchisetakere var invitert til å fortelle om sine erfaringer da Norsk Franchise Forum arrangerte Franchisekonferansen 2015 hos Oslo Handelsstands Forening.

Publisert

Grete Wilsgaard fra Jobzone, Kaia Arnesen fra Specsavers, Jan Andersen fra Spar og Geir Hofstad fra Statoil Fuel & Retail svarte på spørsmål om hvorfor de valgte å bli franchisetakere, tilfredshet, påvirkningskraft og hva som er franchisegivers viktigste oppgaver.

På sistnevnte spørsmål gikk gode rammebetingelser, velfungerende konsept og tilstedeværelse igjen.

– De må tilrettelegge så vi lykkes i vårt marked, være synlige og lydhøre, sa Wilsgaard.

– De må gjøre det mulig å tjene penger, sa Arnesen og Andersen.

– Betingelsen må være på plass, og de må tåle at flinke folk tjener penger. Det er viktig at de ser arbeidet som vi legger ned, sa Hofstad.

Konferansearrangør Børge Nilssen understreket at det er franchisegivers ansvar å sørge for at franchisetaker er fornøyd. Og hvis både taker og kunder er fornøyde, er konseptet vellykket.

Spørsmål fra salen omhandlet blant annet opplæring, fordeling av risiko, hva som skjer når driften går dårlig og kultur for kunnskapsdeling.

Franchisegiver i Privatmegleren, Grethe Wittenberg Meier, snakket om suksesskriterier i et slikt samarbeid basert på egne erfaringer:

  • En tydelig og konsekvent retning
  • Et attraktivt konsept
  • Tydelig rammebetingelser
  • Rendyrking av driftsform
  • «Oppdra barn likt»
  • Lønnsomhet
  • Samarbeidskultur

Advokat Lars G. Norheim fra Bahr snakket om hvilke juridiske, moralske og etiske spørsmål en kan stille seg både som franchisegiver og franchisetaker.

– Vi har ingen lov som sier hva som er lov eller ikke, slik som for eksempel Sverige, så franchiseavtalen er juridisk avgjørende for hva partene kan gjøre eller ikke gjøre.

Avtalen inneholder retter og plikter for franchisetaker. Den er rigid i forhold til hva man kan gjøre for å beskytte franchisetaker mot andre som ikke gjør jobben sin.

 

Powered by Labrador CMS