FORNØYD: Daglig leder Knut Svenningsen i Biltema. Foto: Kaia Means

Fra ti til 60 varehus på ti år

Biltema har åpnet varehus nummer 60 Norge. På ti år har kjeden økt omsetningen fra én til tre milliarder kroner i Norge.

Publisert

Biltema økte omsetningen i Norge med 13 prosent i fjor. Resultat før skatt ble 143,5 millioner.

– Åpningen i Kirkenes 8. juni ble varehus nummer 60 i Norge, mens utviklingen går i hundre. Første halvår i år har vi hatt en omsetningsvekst på 15 prosent, sier daglig leder Knut Svenningsen i Biltema Norge, ifølge en pressemelding.

Nordmenn omfavner svenske butikkjeder. Det er en stund siden Biltema i Norge passerte moderlandet i antall etableringer. Sverige har 41 Biltema-varehus.

De neste åpningene blir i Svolvær og Drøbak.På grunn av kundeveksten etablerer kjeden seg i nye lokaler i Finnsnes og Valdres. Nye lokaler er også på gang i Skien, Hønefoss, Namsos, Narvik og Elverum.

Biltema kom til Norge i 1983, men økningen i antall varehus er av nyere dato. Midt på 1990-tallet hadde Biltema fortsatt kun seks varehus her i landet.

– Vi har funnet en varemiks og et prisnivå som tydeligvis fenger nordmenn. Menn er fortsatt i flertall i butikkene våre, men andelen kvinner er økende ettersom vi har utvidet med flere varegrupper. Kategorien hjem har økt med 18 prosent hittil i år, sier Svenningsen. 

Et fullassortert varehus har 19 000 varelinjer. Et slikt ble åpnet på Jessheim i mai i år. Det 3600 m2 store utsalget er også blitt Biltemas nye hovedkvarter, med alle kjedens servicefunksjoner flyttet inn i tredje etasje på butikken. Varehuset har også kafe, som blir vanlig i nyetableringer fremover.

 

Powered by Labrador CMS