Du er her

Franchisekonferansen nærmer seg

8. mars løper Franchisekonferansen 2017 av stabelen i Oslo.
Av Nils Vanebo
Publisert 22.02.2017 10:40

Konferansen arrangeres av FranchiseArkitekt og Virke i sistnevntes lokaler på Solli Plass.

– Konferansen kjøres årlig i Oslo og Stockholm, og med til sammen 250 deltakere er vi den største konferansen på franchise i Norden, forteller Jonas Ideström, gründer av FranchiseArkitekt.


Jonas Ideström i FranchiseArkitekt

Konferansen har i år to hovedtemaer:

- Hvordan andre har gjort det for å lykkes?

- Presentasjon av Franchiseanalysen 2017

Suksessrike franchisekjeder i forskjellige bransjer skal fortelle om hvordan de har utviklet sine franchisesystemer. FranchiseArkitekt har fagkunnskap om franchise, og deres eksperter skal gi innsikt i profesjonell franchise. De er Nordens ledende aktør på området.

Første i sitt slag her til lands

Franchiseanalysen 2017 er den første i sitt slag i Norge og skal publiseres årlig heretter.

– Undersøkelsen baserer seg på to kilder: Spørreundersøkelse og data fra Virkes Retaildatabase med tall fra 550 kjeder, forteller Asbjørn Myrlund i Virke til Retailmagasinet.

Hvor stor andel er franchise? Hvordan vokser forretningsmodellen, bransjer, volumer og antall ansatte? Hvem er vekstvinnere og -tapere?

FranchiseArkitekt er sponsor for den tilsvarende undersøkelsen i Sverige som Handelns Utredningsinstitut utarbeider for foreningen Svensk Franchise. I Sverige er undersøkelsen blitt gjennomført årlig i 14 år.

Boken FranchiseGuiden inneholder 240 sider med kunnskap om franchise. I Sverige heter den tilsvarende FranchisePraktikan.

Også i mange andre europeiske land publiseres tilsvarende undersøkelser.

Program

Blant foredragsholderne i år vil være:

Vinnerne av Handelsprisen 2016

Årets franchisebragd 2016 i Sverige

Odd Sverre Arnøy, adm. dir. Kitch'n

Carolina Winterliv, viseadm. dir. Card Group AB

Marit Ursin, adm. dir. Kjedehuset AS

Kenneth C. Olsen, Shell/7-eleven, regiondirektør Reitan Convenience

Jesper Nielsen, gründer i Amazing Jewelry (tidligere Pandora og Endless Jewelry)

Blant temaene som berøres på konferansen:

- Hvordan maksimere bunnlinjen med franchise? 

- Franchisejus, de største fallgruvene.

- Hvordan skape bedre bunnlinje gjennom cluster-franchise.

- Vellykket oppbygging og salg av franchisekonsepter.

- Helhetlig verdiskaping gjennom godt samspill mellom franchisegiver og franchisetaker.

Fruktbart samarbeid

Jonas Ideström er meget fornøyd med samarbeidet med Virke. Mange av Virkes medlemmer baserer driften på franchise.

– Fordi franchise er forretningsmodellen for mange av våre medlemmer er også vi glade for samarbeidet med FranchiseArkitekt, sier Asbjørn Myrlund.

– Virke er en viktig institusjon i norsk næringsliv, med over 20.000 medlemmer, og spesielt i kjedemarkedet, sier Ideström.

Program og påmelding kan skje her.


Arbjørn Myrlund i Virke