Du er her

Franchiseportalen relansert

På tampen av fjoråret ble Franchiseportalen relansert. Her finner man en bred oversikt over franchisekjeder i Norge og informasjon om franchise som driftsmodell.
Av Nils Vanebo
Publisert 31.01.2019 15:29

Franchiseportalen ble lansert i 2005, og på tampen av fjoråret ble den relansert med nytt design og innhold. 

Franchise som driftsform kan spores tilbake til salg og service på Singer symaskiner i 1860-årene, da selvstendig næringsdrivende fikk bruke Singer som navn.

Franchise vokste raskt i Norge fra 80-tallet og var i 2005 nokså utbredt. 

Portalens formål var den gang å samle leverandører og rådgivere som jobbet med franchise. Etter relanseringen er målgruppen blitt noe endret og henvender seg primært til franchisetakere eller personer som vurderer å bli franchisetakere. 

Komplett oversikt

På Franchiseportalen er målet at man skal finne en samlet oversikt over alle kjeder som baserer seg på franchisedrift. For tiden er 154 kjeder inne i portalen, og antallet stiger stadig.

Alle franchisekjeder kan ha en gratis oppføring på portalen. Om man ønsker å profilere seg bedre for å markedsføre seg overfor potensielle franchisetakere, er det mulig å betale en liten sum pr år for dette, opplyser Cappa som har utviklet portalen.

De kjedene som har betalt for oppføringen, har logo og en klikkbar lenke hvor man finner mer utfyllende informasjon. Noen av kjedene har også avtale med Cappa om håndtering av henvendelser som kommer gjennom portalen.

– Vi ønsker å gi en oversikt over kjeder som bruker franchise eller liknende som driftsmodell. Vi håper også at den som driver en franchisekjede eller vurderer å bruke franchisemodellen vil finne nyttig informasjon. Franchise er en mulighet for dem som ønsker å drive egen virksomhet, men i et allerede etablert konsept, sier Frode Finsrud som er daglig leder i Cappa. 

Aktiv rekruttering

Franchiseportalen drives som et eget forretningsområde. Men det er naturlig at Cappa får kunder til sine rekrutteringstjenester gjennom Franchiseportalen.

– Det er flere kjeder som trenger hjelp med rekruttering. For mange holder det ikke bare å ha annonser ute på Finn, Franchiseportalen og egne nettsider, sier Finsrud.

Han forteller at de jobber aktivt med headhunting. Det gjør det mulig å finne rett person på langt kortere tid enn om man har en mer passiv tilnærming med annonsering. 

– Det er ikke mange som driver med headhunting til franchisekjeder, så her skiller vi oss nok ut. Han understreker at de ikke driver kun med franchise, men også faste stillinger.

Lettere oppstart

Om man ønsker å drive egen virksomhet er det mye lettere å komme i gang i en etablert kjede enn om man skal bygge opp alt selv. 

– I et franchisekonsept har andre gått opp veien før deg. Å starte for seg selv som helt ukjent er tungt, understreker Cappa-partneren.

Etablerte franchisekonsepter har fått kjennskap hos kunder og eiere av handelseiendom, og har vist evne til inntjening. Men Finsrud understreker at de ikke kan gå god for alle konseptene som ligger i portalen.

Foreløpig har den nye Franchiseportalen rundt 1.000 besøk per måned, og tallet er stigende.

– Franchise er et litt «smalt» tema, så de som besøker nettsiden er relevante. De som er inne på portalen, er interessert i franchise på en eller annen måte, og de bruker en del tid der, opplyser Finsrud.

Cappa ønsker seg flere gjesteskribenter på portalen. Blant temaene man kan lese om på Franchiseportalen er:

Hva er franchise?

Fordeler og ulemper ved franchise

Hvordan bli franchisetaker?

Hvordan velge rett konsept?

Forberedelser og sjekkliste

Finansiering og økonomi

Hva er forskjellen på en agent, distributør og franchisetaker?


Franchiseportalen henvender seg primært til franchisetakere eller personer som vurderer å bli franchisetakere.

 

Faktaboks

Fakta om Cappa

Ble etablert i 2002, og eies av fire partnere. Cappas ti rådgivere og researchere holder til på Skullerud i Oslo, og de har oppdrag for norske og utenlandske kunder over hele landet. 

Er størst i Skandinavia på rekruttering til kjedekonsepter, herunder franchise og liknende driftsformer. De rekrutterer også ledere og andre nøkkelpersoner faste stillinger. 

Samarbeider med nettverket FranchiseArkitekt, et ledende konsulentmiljø i Skandinavia som bistår kjeder med å bygge og utvikle franchisekonsepter. 

Arrangerer sammen med FranchiseArkitekt og Hovedorganisasjonen Virke Franchisekonferansen hvert år. 

Er med å dele ut pris for Årets Franchisekjede og Årets Franchisetaker sammen med FranchiseArkitekt og Hovedorganisasjonen Virke. 

Er representert i juryen for utdeling av Årets Handelsbedrift og Årets Retailleder, som deles ut på Handelskonferansen til Virke hvert år.