Fremtidens bilbutikk

Konseptet Audi City har ikke en eneste bil i butikken, men lar kunden prøve bil på alle tenkelige måter ved hjelp av moderne teknologi.

Publisert
Audi kaller sitt nye konsept for «the metropolis cyberstore» og definerer det som et digitalt showroom. Innen 2015 vil de ha mer enn 20 butikker i store, internasjonale byer verden over. Foreløpig har konseptet åpnet dørene i London og Beijing.

Bil-retail for fremtiden


I Audi City-butikkene blir de nyeste modellene presentert fullstendig digitalisert i et kompakt lokale. Den effektive bruken av plassen tillater at man presenterer bilmodeller i hjertet av store byer. De neste årene vil bilmerket sikre seg flere attraktive lokasjoner, og planlegger å åpne tilsvarende butikker i byer som Shanghai, Berlin, Paris, Roma, Barcelona, Moskva og New York. I fremtiden vil Audi City også spille en avgjørende rolle i markedsføringen av nye, mobile tjenester og elektrisk drevne Audi-modeller. Audi City åpnet dørene i Beijing i februar, mens London-butikken i nærheten av Piccadilly Circus ble åpnet i fjor sommer.

Ny og forbedret kundekontakt


Med sine nye, innovative bilbutikker lover også Audi å løfte den personlige kundeservicen til et hittil ukjent nivå.

- Audi City kombinerer det beste fra to verdener - digital produktpresentasjon og personlig kundekontakt, sier styremedlem i Board of Managament for Marketing and Sales i AUDI AG, Peter Schwarzenbauer.

- Det nye retail-formatet fører oss nærmere våre kunder geografisk, men først og fremst i form av bedre kvalitet i kunderelasjonen, sier han. Han forteller at Audi City vil gi store muligheter for skreddersydde tjenester og en mer individuell kontakt med kunden.

Takket være banebrytende teknologi har bilfabrikanten nå muligheten til å presentere alle sine bilmodeller hva gjelder farge, utstyr, tilbehør og funksjoner i sin helhet, og kunden får for første gang erfare hele bredden av utvalget på én gang. Besøkende kan digitalt velge seg en bil fra flere hundre millioner mulige innstillinger, og erfare bil og utstyr i realistiske fullskalavisninger på skjermer som omtrent fyller hele rommet. Tekniske detaljer som motor og drivverk, karosseri eller LED-lysteknologi kan bli presentert individuelt for å ta nyskapningene ned på et lett forståelig nivå.

Butikkene vil ha en Customer Relationship Manager som har ansvar for kundekontakten i alle ledd.

- Med en tydelig og personlig kundedialog og god tilgang på individuelle tjenester, vil Audi City representere en betydelig utvidelse av retail-opplevelsen.

AUDI AG tilbyr spesialkurs og -trening for ansatte som skal jobbe i storbybutikkene. De ansatte har en bredere bakgrunn enn ansatte i en tradisjonell bilbutikk og vil blant annet ha god IKT-kunnskap slik at de er i stand til å forklare den digitale Audi-verdenen overfor kunden.

Kundens nye behov


- Fabrikantene er i økende grad oppmerksomme på forbrukerens endrede vaner og behov. Kunden legger i større grad enn før vekt på direkte og personlig tillit til sin bilfabrikant, spesielt med hensyn til den økende grad av produkter og tilgjengelig informasjon som finnes, sier Schwarzenbauer.

Audi City skal være en «one-stop-shop» for å erfare og oppleve Audi. De nye butikkene skal møte kunden gjennom hele verdikjeden, fra det første møtet til after-sales, og til jevnlige kjøretøykontroller. Hver butikk samarbeider med en Audiforhandler som tilbyr hele spekteret av nødvendige kontroller. Audi City vil fremstå som et møtesenter for fans av merket, og vil bli brukt som et dialogforum for temaer utenfor kjernen av bilverdenen. For eksempel inviterer butikkene til høytlesning, rundebords-diskusjoner og utstillinger omkring temaer som urban utvikling, mobilitet og temaer relatert til kunst, kultur og design.
Powered by Labrador CMS