Å gå foran

LEDER:«Platekomaniet har på mange måter gått fremst i toget og vært en spydspiss med trusselen fra internett og digitalisering hengende over seg.»

Publisert
Platekompaniets gründer og daglige leder Rolf Presthus deler i denne utgaven av Kjedemagasinet noen av sine erfaringer fra hvordan det som en gang var en platebutikk har gått gjennom en transformasjon og nå er en underholdningsbutikk.

Enringen er drevet av forbrukernes endrede vaner. På begynnelsen av 90-tallet kjøpte «alle» CD-plater hvis de skulle høre på musikk. Bare de mest ihuga romatikerne sverget til vinylplata. Men så skjedde det noe i musikkverden rundt årtusenskiftet. Musikken gikk fra å være på CD til å bli digital. Først ved hjelp av MP3-spillere og nedlasting, før streaming har tatt fullstendig over de siste årene.

Denne teknologiske utviklingen kunne vært kroken på døra for Platekompaniet, men i stedet for å se utviklingen som en trussel mot eget konsept, har man valgt å se på endringene med åpne øyne og pågangsmot. Man har tilpasset konseptet etter hva folk etterspør.

Nettopp denne tilnærmingen til endringer og trusler kan mange andre bransjer lære noe av. Det handler om å følge med i timen og ikke tviholde på gamle sannheter.

Platekomaniet har på mange måter gått fremst i toget og vært en spydspiss med trusselen fra internett og digitalisering hengende over seg. Det står det respekt av, og jeg er sikker på at de endringene Platekompaniet nå gjør, vil tilføre selskapet ytterligere vekst.

Det hele startet jo i et knøttlite lokale på Grønland T-banestasjon. Men Platekompaniet vil neppe gå under med det første nå.

Stig Atle Bakke
Redaktør

Les mer om Kjedemagasinet 5/2015 her


Powered by Labrador CMS