Johanna Tell, e-handelsanalytiker hos Nets

Gjør nettbutikken klar for Black Friday

Forbrukere er blitt tryggere på netthandel og nettbutikker blir stadig bedre til å skape gode kjøpsopplevelser. Likevel er det fortsatt 38 prosent av norske netthandlere som avbryter et kjøp. Ved å se på tiltak for å få flere gjennom det siste leddet i kjøpsreisen, kan nettbutikker gjøres klar for Black Friday.

Publisert

– Med kun noen uker igjen til Black Friday kan det være fornuftig for nettbutikker å foreta en gjennomgang av egen nettbutikk, for å gjøre butikken så klar som mulig for det som trolig blir årets største netthandelsdag, forteller e-handelsanalytiker Johanna Tell fra Nets.

Netthandelen fortsetter å vokse

Oversikt over hvorfor forbrukere avbryter et kjøp på nett.

Den norske netthandelen fortsetter å vokse, og det er estimert at nordmenn i 2019 handler for mer enn 163 milliarder kroner. Ola og Kari avbryter også færre kjøp enn tidligere, noe som er et stort sunnhetstegn for norsk netthandel. Likevel er det fremdeles ting som kan forbedres, for å få enda flere gjennom det siste leddet i kjøpsreisen.
– Det er tre årsaker som fremheves som de viktigste årsakene til at netthandlere ombestemmer seg i siste liten. Dette er uklarhet i forhold til totalpris, at nettbutikken ikke tilbyr ønsket betalingsform eller at registreringsprosessen for å handle er for tungvinn, sier Tell.


Vis totalprisen så tidlig som mulig

Mer en 50 prosent av de som har avbrutt et kjøp fremhever at årsaken til dette var at totalprisen inkludert leveringskostnaden var for høy.
– Dette er noe mange nettbutikker kan bli bedre på. Det kan vel så ofte handle om å gi riktig informasjon fremfor det å tilby lavest mulig pris på forsendelsen. Gi kundene en enkel oversikt over kjøpene. Ved å vise hvor mange varer som ligger i handlekurven og hva totalprisen blir inkludert levering, sikrer man at kunden får en uheldig overraskelse når de skal fullføre kjøpet, sier Johanna Tell.
Det kan også være en fordel å oppgi pris på frakt og estimert leveringstid, når kunden ser på produktene.

Tilby de mest brukte metodene

Kortbetaling er fortsatt den mest populære betalingsformen blant netthandlere i Norge. 86 prosent har benyttet kort til å betale for netthandelen. 37 prosent har benyttet PayPal og 32 prosent har benyttet faktura.
– Det som også er viktig å merke seg er at Vipps er på fremmarsj. Totalt er det 33 prosent som har benyttet Vipps ved netthandel. Her er det kvinner og de yngste som er mest aktive. I aldersgruppen 15-24 år er det så mange som 45 prosent som betaler med Vipps. Så er din nettbutikk innrettet mot de yngste vil jeg si du må tilby Vipps for ikke å miste en potensiell omsetning, uttaler Tell.

Tilby gode valgmuligheter

24 prosent av oss svarer at vi handler på nettet fordi det er raskt og enkelt, noe som gjør det ekstra viktig å tilby en kjøpsopplevelse som faktisk er rask og enkel.
En av hovedgrunnene til at nordmenn avbryter kjøp, er nettopp fordi prosessen ikke var effektiv nok, og innen alle alderssegmenter svarer over halvparten av oss at vi helst vil slippe å skrive inn kortinformasjon når vi handler på nett.

Det finnes i dag mange løsninger fra flere aktører som tilrettelegger for en effektiv kjøpsreise med gode valgmuligheter, og som også kan huske for eksempel kortopplysninger på tvers av nettbutikker.
Dersom nettbutikken ikke allerede har dette på plass. Undersøk gjerne med din leverandør om du kan aktivere denne funksjonen før Black Friday, avslutter Tell.

Gode råd for klargjøring

  • Vis totalprisen så tidlig som mulig
  • Tilby de mest brukte betalingsmetodene
  • Gjør registreringsprosessen så enkel som mulig

Det er bra med gode tilbud, men sørg for at tilbudene gir mer handel eller bidrar til fortjeneste.

 

Powered by Labrador CMS