Nordensjef David Fock melder om sterk vekst i de nordiske landene. (Foto: Klarna)

Global vekst for Klarna i 2018

Selv om veksten for Klarna er sterk både globalt og i Norden, er fortsatt de videre vekstmulighetene store, skriver selskapet i en pressemelding.

Publisert

Klarna Bank AB har i dag offentliggjort sin årsrapport for 2018, som viser 36 prosent økning av det globale salgsvolumet (til SEK 252 mrd.) og en økning av nettoomsetningen med 31 prosent, til SEK 5.451 mill. (SEK 4 158 mill. 2017).

Flere enn 130 000 butikker bruker nå Klarna. 25 000 av disse kom til i 2018. I gjennomsnitt foretas det nå 1 million transaksjoner daglig med Klarna.

Blant de nye globale butikkene er blant annet IKEA, H&M (inklusive COS, & Other Stories, Monki, Weekday og Afound), Ticketmaster og Sonos. I løpet av 2018 økte antallet med 26 millioner nye brukere. I flere markeder gjennomfører i snitt over 70 prosent av forbrukernes gjentakende transaksjoner med Klarna.

Klarna tok tidlig i 2018 en strategisk beslutning om å øke sine investeringer vesentlig for å styrke hovedfokuset på videre vekst. Samtidig som disse investeringene har gitt et lavere resultat på 105 MSEK (346 MSEK), har det allerede gitt en positiv effekt som kommer til å vedvare, kommenterer selskapet.

Sterk vekst i Norden

Veksten i Norden gjelder både salgsvolum, inntekter, antall transaksjoner, nye butikker og flere kunder

– Med vårt konsept ‘Klarna Everywhere’ er ambisjonen at kunde nskal kunne bruke Klarna overalt, uavhengig av om det handles i en fysisk butikk, med kort eller Klarna Instore, i Klarna-appen eller på nett. Fleksibilteten kommer vi til å fortsette å fokusere hardt på, sier Chief Product Officer og Nordensjef for Klarna, David Fock.

Veksten skjer både blant store butikker og i SMB-markedet, ikke minst gjennom den automatiserte onboarding-prosessen som ble lansert i 2018.

Hele 6500 butikker globalt har også lansert Klarnas nye Instore-løsning. Denne har skapt stor interesse og har vokst også i Sverige og i Norden.

Kunder som Skistar, MatHem.se, Elgiganten, NA-KD og Synsam har valgt å styrke samarbeidet med Klarna ved å tilby flere av Klarnas produkter i nye kanaler eller gå inn i nye markeder sammen med Klarna.

Den nye Klarna-appen

I 2018 ble også den nye Klarna-appen lansert på alle markeder, og antallet brukere av den i Norden øker kontinuerlig.

Sverige var det første markedet som lanserte det nye og kostnadsfrie Klarna-kortet, hvor det så er utstedt nærmere 100.000 kort. Kortet er også koblet til både Apple Pay og Google Pay. Nylig ble også Klarna-kortet lansert i Tyskland, og flere markeder kommer vil følge

Bedriftslånet Boost

I fjor ble det også lansert et nytt finansieringsprogram (bedriftslånet Boost) for små og mellomstore bedrifter, som allerede har fått mye oppmerksomhet i SMB-markedet. Tidlig i 2019 lanserte Klarna, i forkant av innføringen av PSD2, sin Open Banking-plattform for bedriftsmarkedet. Dette er en plattform som gir banker, fintechs og andre virksomheter tilgang til mer enn 4300 banker gjennom et eneste API. Open Banking-plattformen er allerede startet opp i Sverige, og kommer i løpet av kort tid også til å tilbys flere andre markeder.

Fremgangsrikt også i Norge

– 2018 har vært et fremgangsrikt år for Klarna i Norge. Vi har fått på plass forsterkninger i vår lokale organisasjon og en markedsføring som har styrket merkevaren Klarna. Vi ser et fortsatt stort vekstpotensial på det norske markedet, både online og i fysiske butikker. Vi kommer til å fortsette å investere i nye produkter og tjenester, sier norgessjef i Klarna, Jani Tyyni.

(Pressemelding)

Om Klarna

Klarna er en av Europas ledende betalingsleverandører og en nylig lisensiert bank som ønsker å revolusjonere betalingsløsningene for forbrukere og virksomheter. Klarna ble etablert i Stockholm i 2005, og gir forbrukerne muligheten til å betale nå, senere eller dele opp over tid. Dette gir en enkel, trygg og fleksibel handleopplevelse. Klarna har i dag 130 000 handelssteder. Klarna har 2 500 ansatte og er virksom i 14 land.

Powered by Labrador CMS