Kameraene på stolpene leser av nummerskiltene med 98,5 prosent deteksjon, i alt slags vær.

Godt regulert parkering øker omsetningen

Ny teknologi har åpnet for mer kundevennlig parkering. Det har gitt meromsetning for kjøpesentrene, og mer data om kundene kan brukes i markedsføringen.

Publisert

ONEPARK har utviklet parkeringssystemet AUTOPAY som blant annet brukes på kjøpesentre.

– Løsningen er blitt tatt godt i mot, forteller prosjektsjef Christian Poulsson til Retailmagasinet.

Parkering er et viktig element i retail. Poulsson forteller at det er en tommelfingerregel at én parkeringsplass gjerne genererer én million i omsetning på senteret. Da er det viktig å ha god regulering av parkeringsarealet. Å ha for få parkeringsplasser virker hemmende. Det er viktig å ha god rullering på plassene, og god regulering bidrar til det.

– AUTOPAY gir både høyere omsetning fra parkeringen og ikke minst mer handel på senteret, sier Poulsson.

Christian Poulsson er prosjektsjef i ONEPARK.

ONEPARK var den første parkeringsaktøren som gikk bort fra kontrollavgifter.

– Det er dette som er framtida. De andre aktørene er kommet etter.

Meromsetning

Med den nye typen parkeringssystem blir kundene lengre på senteret og bruker mer penger. Poulsson forteller om et senter som målte en omsetningsvekst på tolv prosent etter at de tok i bruk AUTOPAY.

Kjøpesentre har vært et satsingsområde for ONEPARK, og de kommuniserer med alle de store kjøpesenterselskapene, samt en rekke frittstående handelseiendomaktører.

Senteret Glasshuset i Bodø var pilotkunde i 2014, og resultatene var gode. Gjennomsnittlig tid som kundene var på senteret økte fra snaut 50 minutter til langt over én time. Kundene vet at det ikke er noe stress om de blir lenger enn planlagt. De får ikke bot eller kontrollavgift uansett.

– Det slo rimelig godt an. Vi gikk fra misfornøyde til fornøyde kunder. Besøket og omsetningen økte med en gang, sa Johan Jørgen Koch til Retailmagasinet i fjor.

Norge tidlig ute

Parkering i Norge ligger langt framme i verdensmålestokk.

– Nordmenn er mottakelige for ny teknologi, forteller Poulsson som selv har tolv års erfaring fra parkeringsbransjen.

ONEPARKs søsterselskap 2Park er verdensledende innen parkeringsteknologi og selger både til ONEPARK og til andre parkeringsselskaper og kjøpesentre i utlandet. Det kommende året vil 2Park ta mer enn 4,5 milliarder bilder og håndtere mer enn 70 millioner parkeringer i seks land.

Skilting forteller om mer kundevennlig betalingsløsning.

Kameraene leser skiltene både foran og bak på bilene og gjenkjenner 98,5% av nummerskiltene. Ved manuell gjennomgang i etterkant av skiltene som ikke ble lest maskinelt, kommer andelen opp i over 99%. Poulsson mener at med slike tall ligger ONEPARK helt fremst i utviklingen. Kameraløsninger innebærer selvsagt en investering, men bomløsninger er dyrere.

– Selv med tre timers gratis parkering er det en lønnsom investering. Payback-tiden er hyggelig, sier Poulsson.

Nest størst

ONEPARK leverte 18 anlegg i fjor, men ikke bare til kjøpesentre. Det er når avtaler løper ut at eiendomsbesitterne gjerne vurderer om de skal bytte system.

ONEPARK ønsker å levere parkeringsanlegg til flere typer lokasjoner. Da de i fjor overtok parkeringen på Oslo Lufthavn Gardermoen, rykket de opp til å bli neste største aktør i parkeringsbransjen i Norge målt etter omsetning. Etter noen år med røde tall – som jo er hovedregelen for nystartede selskaper – tjener de nå penger.

Statistikk kan brukes

Framover spår Christian Poulsson at data fra parkering vil bli mer brukt i markedsføringen av kjøpesentrene. De nye kameraløsningene samler mye data som kan brukes, for eksempel i kundeklubbene. Man får vite hvilke kunder som kommer, når de kommer og hvor lenge de blir. Man kan også benytte seg av at man vet at kunde XY er på senteret nå og kan gi noen av butikkene mulighetene til å sende tilbud, for eksempel på sms.

I Sverige finnes eksempler hvor antall medlemmer av kundeklubben økte med 500 prosent.

I parkeringsdata ligger det altså markedsmuligheter for retail.

Powered by Labrador CMS