Biltema-gruppen leverer et godt årsregnskap for 2018, og det ser lyst ut også for 2019. (Foto: Biltema)

Godt resultat for Biltema

Biltema konsernet har nettopp publisert sitt årsregnskap. I 2018 omsatte lavpriskjeden for over 12,5 milliarder svenske kroner i det nordiske markedet, og forventningene til 2019 enda høyere.

Publisert

Biltema, som blant annet har 142 varehus i Norden, oppnådde et overskudd på 979 millioner SEK, og det ble betalt inn 208 millioner i selskapsskatt.

Selvfinansiert

Også Biltema Norge AS bidro godt til omsetningsrekorden, og administrerende direktør Dag H. Bergby kan fortelle at resultatene først og fremst skyldes langsiktig og målrettet satsing gjennom mange år.

– Vi er selvfinansiert og trenger ikke låne penger for å realisere våre prosjekter. Vi kan derfor ekspandere kraftig samtidig som våre varehus kan kjøpe inn ubegrenset med varer. Vi har som mål i varehusene å aldri gå tomme for varer, slik at våre kunder alltid skal få kjøpt det de trenger.

Per i dag har Biltema 65 varehus i Norge, og neste varehusåpning skjer på Gol i august, etterfulgt av Steinkjer i september. Begge er store konseptvarehus med alle 8 varegrupper og 19 000 varelinjer og selvsagt Biltema Café. Målet er 100 fysiske varehus i Norge, i 2028.

Fokus på fysiske varehus Ifølge Bergby er den store veksten tegn på at folk flest fortsatt foretrekker den fysiske handelen. – Vi har ikke noen nettbutikk, men satser på fysiske varehus kombinert med digitale opplevelser. Vi vokser fort, noe som bekrefter at fysisk varehandel fortsatt er i vinden, selv med utfordrere fra netthandel, sier han. - Nå justerer vi tempoet ytterligere opp, og har akkurat lagt siste hånd på en helt ny katalog med over 800 spennende nyheter fra alle våre 8 varekategorier bil/MC, bilpleie, fritid, hjem, kontor og multimedia, båt, bygg og verktøy. Forventningene til 2019 er store, og så langt i år ser det meget lyst ut, avslutter Bergby

Biltema konsernet sysselsetter rundt 4000 medarbeidere i Norden, og hvert år skapes mer enn 300 nye arbeidsplasser. På sommeren ansettes over 1000 sesongarbeidere, og mange får sin første jobberfaring på Biltema.

Global ekspansjon

Også på globalt plan er ekspansjonsplanene store. – Vi er meget tilfreds med omsetningen og de gode resultatene i 2018, men vi gir oss ikke der. Nå skal vi gi gass og doble antallet varehus globalt, forteller Knut R. Svenningsen, Konsernsjef for Biltema gruppen

I over 50 år har vi utfordret markedet og presset priser på reservedeler, tilbehør og verktøy. Biltemas grunnvisjon: å skape en rikere fritid for kundene våre med gode produkter til riktig pris. Med over 19 000 artikler innenfor åtte produktområder har vi i dag et av landets bredeste vareutvalg. Norge har i dag 64 varehus fra Kristiansand i sør til Alta i nord.

Powered by Labrador CMS