Du er her

Grorud Senter – et hverdagssenter

– Grorud Senter er et hverdagssenter, og det er som kjent flest hverdager, sier senterleder Jorunn Røed.
Av Henrik Aasbø
Publisert 12.09.2018 13:20

Hun regner Oslo nord og områdene mot Hakadal og Nittedal som senterets nedslagsfelt. Bare i bydel Grorud bor det 25.000 mennesker. Dette omfatter områdene Ammerud, Grorud, Kalbakken, Rødtvet, Nordtvet og Romsås. I tillegg får de også kunder fra andre deler av Groruddalen, som  Stovner, Vestli og Gjelleråsen..

– Samlet sett henvender senteret seg til et område på rundt 50.000 mennesker, og mange av disse kommer innom senteret flere ganger i uken. Det er nesten slik at de ansatte her kjenner kundene på navn, smiler Røed.

Hun forsikrer oss om at senteret lever godt, selv om det ligger midt mellom Linderud senter og Stovner senter, som begge er over dobbelt så store.

Større oppussing

Jorun Røed har vært senterleder på Grorud i fem år, og har hvert av disse årene opplevd en fin økning i omsetningen på i gjennomsnitt fem prosent.

– I fjor var omsetningen på 375 millioner, og det er vi godt fornøyd med, sier hun.


Kitch’n flyttet inn i Grorud Senter i fjor og er en av senterets viktigste butikker.

Likevel skjedde det noe helt spesielt i 2017. Da ble det gjennomført en større oppussing og oppgradering i store deler av senteret, både i fellesarealene og alle butikkfronter, samt at det flyttet inn nye butikker i lokaler som før dette sto tomme. Bakgrunnen for oppgraderingen som ble foretatt, var at Scala Eiendom i 2015 kom inn som nye eiere, og ønsket å modernisere senteret. 

– Det var i høy grad på tide at denne oppgraderingen ble foretatt, innrømmer Røed.

– Resultatet er at senteret nå fremstår som moderne og tidsriktig. Trestrukturen som ble valgt var både riktig og viktig. Samtidig ble det åpnet opp midt i senteret, i området rundt bakeriet, og vi har fått – og får fortsatt – mange positive tilbakemeldinger fra kundene, som gjerne bruker betegnelsen «lunt og trivelig». Nå har vi dermed fått et smakfullt og attraktivt senter, og det er jo alltid bra, konkluderer senterlederen.

Som for øvrig også en senterleder ved Tangen Senter på Nesodden. Også dette er ett av 20 senter som eies av Scala Eiendom. Det som i dag er Grorud Senter ble prosjektert og bygget så tidlig som i årene 1964 til 1967. I 1999 og 2000 ble senteret overbygget, noe som var en betydelig milepæl.

– Scala har allerede tanker om videre utvikling. Det kommer til å skje mer her ved senteret fremover, men foreløpig har ikke disse planene blitt konkretiserte.

Nærsenteret i Groruddalen har kunder i alle aldre og markedsfører seg derfor både digitalt og på papir. Selv om mange godt voksne også etter hvert er på Facebook og internett, brukes lokalavisens papirutgave fortsatt flittig, i tillegg selvfølgelig til Facebook og andre lignende digitale plattformer. I tillegg har de en egen app, der butikkene publiserer sine tilbud og senterleder bekjentgjør aktiviteter der kundene både kan få og oppleve det lille ekstra.

Aktiviteter folk setter pris på

– Vi har også prioritert å bruke en del penger på aktiviteter i stedet for annonsering. Da kommer det mange hit for å få en opplevelse.

På disse dagene kan det vanke utdeling av vafler og kaker eller småting til barna, og kundene kan delta i ulike konkurranser med gavekort og andre ting som premie. 

– Når vi har ansiktsmaling, ballongklovn eller pepperkakeverksted, hender det rett som det er at folk kommer tidlig og står trippende og venter på at «ting skal skje». Det er hyggelig å se at de kommer på grunn av aktivitetene. Det er viktig for et nærsenter som dette at vi har aktiviteter som folk faktisk setter pris på, sier Jorunn Røed.

– Vi kan uansett ikke konkurrere med de store sentrene når det gjelder annonserings-«trøkk». Da må vi «være oss selv», og mitt inntrykk er at dette fungerer bra.

I tillegg til de mindre aktivitetene, kommer større tiltak som «Tre ville dager», en tilbudsfest i mars og september, markedsdager, Black Friday og spesielle evenementer før jul.

Når det gjelder avfallshåndtering og miljøprofil sier det seg selv at Grorud Senter, med bygninger til dels tilbake til oppstarten på 1960-tallet, ikke kan ha et like strømlinjeformet opplegg som de store, nybygde sentrene.

– Men vi har alle fraksjoner med avfallshåndtering som vi bør og skal ha, og en vaktmester som følger opp dette på en god måte, understreker senterleder.

Kundene har også alle muligheter for å komme seg til og fra senteret via offentlig kommunikasjon. Rett over veien er det en stor bussholdeplass der et dusin linjer har hyppige avganger, og like i nærheten finnes også T-banestasjon med en million av- og påstigninger i året. Og for den som vil eller må ty til privatbil, finnes det nærmere 300 gratis parkeringsplasser, noen under tak, og ladestasjoner for el-biler er planlagt.

Utvidet servicetilbudet

Grorud Senter består i dag av 34 leietakere, både butikker og tjenester. Av disse peker Grorud Fisk og Vilt seg ut som helt spesiell, med sin historie tilbake til senterets oppstart. I tillegg trekker Røed frem Vinmonopolet, Meny og de store kjedene som Europris og Mester Grønn som viktige for et lite senter.

– Og da vi utvidet i fjor, fikk vi inn viktige butikker som Kitch’n og Princess, mens Cutters med sitt spesielle konsept ble en komplettering innen frisørbransjen. Viktig for oss var det også at vi fikk utvidet serveringstilbudet til to kafeer, en sushirestaurant og Dominos Pizza. Nå fremstår Grorud Senter som et tidsriktig nærsenter, slår senterleder Jorunn Røed fast.

En av de beste per kvadratmeter

– Dette er en av våre minste butikker, men også en av de aller beste målt i omsetning per kvadratmeter, sier Henriette Burgess. Hun er ansatt på hovedkontoret til Zavanna, og er med jevne mellomrom innom mange av kjedens butikker.

– Etter oppussingen i fjor er vi veldig fornøyde med hvordan det er her. Vi har mange faste kunder, og selger både pentøy og hverdagstøy. Det går mest i jobbklær og pene hverdagsklær til voksne damer – gjerne med mye farger og mønstre. Og så har vi et veldig godt utvalg av bukser, forteller butikkmedarbeider Hilde Berggraf, som har vært i butikken siden den het Akasi.

For noen år tilbake ble den en del av Zavanna-kjeden.

– Vi er veldig fornøyde med å være her. Vi skulle bare så gjerne hatt større lokaler, smiler hun.

– Grorud Senter er blitt et helt annet senter etter ansiktsløftingen i fjor. Nå er det blitt virkelig bra her, og senteret har jo det aller meste da, med blant annet vinmonopol, mat og kafeteriaer, slår Burgess fast.


Zavanna-butikken ved Grorud Senter er en av de minste i kjeden, men også en av dem med størst omsetning per kvadratmeter, fortelle Henriette Burgess (t.v.) og Hilde Berggraf.

 

Faktaboks

Fakta Grorud Senter

Størrelse: Ca 10.000 m2. 29 butikker + lege, bank, eiendomsmegler, trafikkskole

Omsetning: 375 mill i 2017

Beliggenhet: Grorud i Oslo, like ved riksvei 4

Marked: Oslo Nord og Nittedal, ca 50.000 personer                        

Viktigste konkurrenter: Linderud Senter og Stovner Senter

Eier: Scala Eiendom kjøpte senteret fra NorgesGruppen Eiendom i 2015

Byggeår og viktige utbygginger og opprustninger: Senteret ble prosjektert og utbygd 1964-1967. I 1999 ble senteret overbygget, og i 2017 ble det gjennomført omfattende oppussing og oppgradering av fellesareal og butikkfronter i senteret.

Adkomst og parkering: Nesten 300 p-plasser, stor bussholdeplass rett over veien med 11-12 linjer med hyppige avganger, T-banestasjon like ved med over 1 million av- og påstigninger i løpet av året.

Viktige leverandører av teknisk utstyr: Inngangsparti/dører: Assa Abloy, rulletrapp: ThyssenKrupp, heis: Schindler, ventilasjon: Energima, digital signage/skjermer: JCDecaux. Avfallshåndtering: Franzefoss.