Du er her

Handler helst hos norske nettbutikker

En netthandel-undersøkelse fra Respons Analyse viser at 59 prosent av alle nordmenn handler mest fra norske nettbutikker.
Av Pressemelding
Publisert 23.09.2019 09:04

I tillegg oppgir 19 prosent av dem som handler på utenlandske nettsteder, at de vil handle mer på norske nettsteder når momsfritaket på 350 kroner forsvinner neste år.

– Endelig finnes det en grundig analyse som viser at norske nettbutikker kan konkurrere mot de beste fra utlandet, sier analysesjef Idar Eidset hos Respons Analyse i en pressemelding.

– Det er gledelig at ​Digitroll får nasjonal oppmerksomhet ​når vi snakker om nettbutikker og nettsider. Det viser bare at vi har fått en posisjon i markedet som ledende aktør innen webløsninger, sier kommunikasjonssjef i Digitroll Arvid Steen.

Forskjell på kvinner og menn

Det er webbyrået Digitroll som har bestilt undersøkelsen fra Respons Analyse. 

Analysesjef hos Respons Analyse, Idar Eidset er glad for at det finnes dokumentasjon på at norske nettbutikker er langt mer populære enn de utenlandske.

– Undersøkelsen viser at 75 prosent av netthandlerne har latt være å handle på en nettbutikk fordi en har vært skeptisk til butikkens seriøsitet. Kvinner i litt større grad enn menn, og unge i større grad enn eldre. Dette kan tyde på en økende bevissthet rundt trygg netthandel blant de som handler på nettet, sier Idar Eidset i Respons Analyse.

Statistikken om handel via utenlandske nettbutikker fordeler seg slik:

• 17 prosent handler utelukkende på norske nettsteder

• 42 prosent mest på norske nettsteder

• 25 prosent handler like mye på norske og utenlandske

• 10 prosent mest på utenlandske

• 4 prosent utelukkende på utenlandske nettsteder

• 2 prosent er ikke sikker

Trygghet er forklaringen

Årsaken til at nordmenn holder seg til norske nettsteder, er selvsagt flere. Men noen fellesnevnere går igjen, sier Digitroll-sjefen.

– 45 prosent av de spurte, som handler på norske nettsider, forteller at de er opptatt av trygghet på nett. Trygghet betyr ofte gode, betalingsløsninger og rask frakt.

 Den tryggheten får de ikke alltid på utenlandske nettsider. Samtidig sier 25 prosent at de finner det de vil ha på norske nettsteder. For noen få år siden var nok ikke dette tilfelle, men norske nettsteder har blitt veldig mye bedre og fått et bredere vareutvalg de siste årene. 20 prosent av de som foretrekker å handle på norske nettsteder forteller også at de gjør det for å slippe toll. 

Nordmenns favoritt-nettbutikker

Respons Analyse-undersøkelsen avslører også hvilke typer nettbutikker som er nordmenns favoritter:

45 prosent av alle nordmenn har i løpet av 2019 handlet i nettbutikker hvor det selges varer fra flere merker. 39 prosent har handlet i merkers egne nettbutikker.

– Nordmenns favoritter er nettbutikker der de kan velge mellom flere varer av ulik slag. Nettbutikker med kun ett merke i butikken vil ofte tape kampen om oppmerksomheten på nett, sier Arvid Steen.


Arvid Steen

Det kan handles varer på grovt sett fire typer netthandelssteder:

• Auksjonssider

• Markedsplasser

• Nettbutikker der det selges flere merker

• Merkebutikker med egne nettbutikker

Stort utvalg vinner nesten alltid

Arvid Steen har forklaringen på hvorfor 45 prosent av alle nordmenn foretrekker nettsider med flere merker:

– Det er nok flere grunner. Men den største er nok at vi liker å ha valgmulighet når vi først skal kjøpe noe. Skal du ha et nytt kjøleskap for eksempel, eller klær for den saks skyld, så liker du ha velge blant ulike merker og priskategorier.

Må lære av de store markedsplassene

Han legger imidlertid til at selv om norske nettbutikker er blitt mer populær de siste to-tre årene, er det veldig mange av oss som velger internasjonale markedsplasser på nett.

 – Markedsplasser som Alibaba, Amazon, Ebay og andre store aktører er utrolig flinke med å presentere varene sine ved hjelp av god informasjon. I tillegg har de selvsagt "alt på ett sted". Alt fra små lyspærer til de største husholdningsartiklene, sier Steen.

 I tillegg har de beste nettbutikkene mange bilder, video og mye informativ tekst om produktene sine. Der har de fleste norske nettbutikker mye å lære.

 – Undersøkelsen fra Respons Analyse viser også at 39 prosent av oss har handlet via markedsplasser i løpet av året. De fleste av disse er internasjonale, sier Arvid Steen.

– Norske nettbutikker må ta inn over seg at nettbutikker fra utlandet i mange tilfeller er de største konkurrentene til sin nettbutikk. Har du en nettbutikk i Norge, er konkurrentene dine ofte nettbutikk-eiere fra andre siden av kloden. Slik er det blitt, og dette må norsk netthandel leve med, sier han.

Nøkkelord