Handler mer i kjøpesentrene

Folk i Oslo og Akershus legger igjen mer penger på kjøpesentrene enn i fjor, viser nye bransjetall. I sentrum av hovedstaden er allikevel utviklingen negativ.

Publisert
Kjøpesentrene i Oslo og Akershus hadde en vekst i omsetningen på 3,8 prosent i årets første seks måneder, ifølge en fersk oversikt utarbeidet av Kvarud Analyse for Oslo Handelsstands Forening (OHF). Dette er 0,2 prosent høyere enn veksten for kjøpesenterhandelen på landsbasis.

Sentrumshandelen taper


– Kjøpesenteromsetningen øker noe mer i Akershus enn i Oslo. I hovedstaden er utviklingen i sentrum klart svakere enn for de kjøpesentrene som er lokalisert et stykke utenfor bykjernen, sier daglig leder Tore Kvarud i Kvarud Analyse.

Senterindeksen fanger opp nær halvparten av total butikkomsetning i de to fylkene, og gir dermed en god pekepinn også på samlet handelsvekst. Handelen i sentrum har i lang tid sakket akterut i forhold til Oslo og Akershus generelt. I månedene april, mai og juni sank omsetningen ved kjøpesentrene i Oslo sentrum med 0,3 prosent, mens den generelle trenden var pluss 1,5 prosent for kjøpesentrene i de to fylkene.

Gir store utslag


Ombyggingen som foregår på Aker Brygge er i følge analysen en viktig årsak til nedgangen. Denne har medført at 16 færre virksomheter var aktive ved utgangen av juni i år, sammenlignet med juni i fjor.

– Dette forteller mye om hvor store utslag det kan gi for samlet handelsutvikling at butikker må stenge eller i perioder blir mindre tilgjengelige. Næringen er sårbar i forhold til denne typen inngrep og reguleringer, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef i OHF.

Han mener dette bør være til ettertanke for politikere og myndigheter som påvirker handelens rammebetingelser i hovedstadsregionen.

Bransjevariasjoner


Samtidig har den generelle omsetningsutviklingen vært svak for bransjer som betyr mye for kjøpesentrene i bykjernen.

– Dette gjelder spesielt klær og sko, samt servering. Tilsammen står slike virksomheter for halvparten av omsetningen i kjøpesentrene beliggende i Oslo sentrum. Nedgang for disse bransjene bidrar til at sentrum taper markedsandeler, sier Fredriksen.

Samlet omsetning for kjøpesentrene i Oslo og Akershus ventes i år å ligge på omlag 40,5 milliarder kroner eksklusiv moms.

– 45 prosent av omsetningen tilfaller kjøpesentre beliggende i Akershus. 55 prosent tilfaller Oslo, der fordelingen mellom kjøpesentrene i og utenfor sentrum i øyeblikket er henholdsvis 21 og 34 prosent, sier Lars Fredriksen i OHF.
Powered by Labrador CMS