Du er her

Hard konkurranse dempet prisveksten

Ferske tall fra SSB viser matvareprisene gikk ned med 1,9 prosent fra november til desember 2019.
Av Pressemelding
Publisert 10.01.2020 08:57

De siste 12 månedene har konsumprisindeksen (KPI) økt med 1,4 prosent. På samme tid har matvareprisene gått ned med 0,4 prosent, og dermed bidratt til å dempe prisveksten i Norge.
Matvareprisene gikk ned med 1,9 prosent fra november til desember.
− Matvareprisene går typisk ned inn mot høytider som julen, da butikkene konkurrerer hardt på typiske julevarer. Dette er det 11 året på rad hvor matvareprisene går ned i desember, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Fra desember 2018 til desember 2019 gikk matvareprisene ned med 0,4 prosent.
− Matvareprisene gikk ned i syv av fjorårets måneder. Dette viser at konkurransen i dagligvaremarkedet er svært hard, sier Størksen.

Nøkkelord