Teamet bak Hydra, fra v.: Alf Kristian Amundsen (CEO), Marius Hermansen (gründer) og Bjørn Kenneth Hansen (gründer) satser frisk. (Foto: Hydra)

Henter penger til netthandelsatsing

Gründerne av logistikk- og handelsplattformen Hydra er nå i markedet for å hente 12 millioner kroner via Dealflows digitale crowdfunding-plattform, som de hevder vil være en investering i netthandelsrevolusjonen.

Publisert

Pengene skal brukes til salg og markedsføring av plattformen mot SMB-markedet, samt videre drift og ekspansjon til nye markeder, skriver Hydra i en pressemelding: – Vi er en liten gjeng netthandelsgründere med 20 års erfaring som vil løse problemer vi selv har revet oss i håret over. IT-, salgs-, logistikk-, markedsføringssystemer som bare leverer stykkevis og delt, har opp igjennom gitt oss store frustrasjoner, samtidig som de har drevet kostnadene i taket. Det systemet vi ville ha fantes ikke, og derfor har vi nå laget og testet det på egne selskaper, sier CEO i Hydra, Alf Kristian Amundsen.

Netthandlesrevolusjon

Hydra verdsettes til 55 millioner, og utsteder nå inntil 1 090 910 aksjer til en pris på 11 kroner pr. aksje med minimumstegning på 300 aksjer. Emisjonen foregår gjennom den digitale crowdfunding-plattformen til Dealflow.

– For de som ønsker å investere i netthandelsrevolusjonen er dette en svært god mulighet. Som investor blir man eksponert mot en sektor i sterk vekst, samtidig som inntjeningen til teknologileverandørene til netthandelsbransjen er solid og langsiktig. På leverandørsiden er det langt mindre turbulens enn for selve nettbutikkene, sier Amundsen.

Teamet bak Hydra er Bjørn Kenneth Hansen, Marius Hermansen og Alf Kristian Amundsen. Hansen har lang erfaring innen netthandel, produksjon og logistikk, og er gründeren bak Proteinfabrikken. Hermansen har lang erfaring med digital forretningsutvikling og tidligere jobbet med blant annet Hi-Fi klubben, skadedyrbutikken.no, Ølbrygging.no, dinhelsemat.no. Alf Kristian Amundsen har solid erfaring fra flere digitale gründervirksomheter, salg og markedsføring.

80.000 timer på utvikling

– Vi retter oss inn mot godt etablerte butikker, hel- eller halvdigitale. Nær sagt alle som driver handel i dag, driver jo digitalt i noen grad. Plattformen vår er brukervennlig og krever minimalt med opplæring. Ved å bruke minst 80.000 timer på å utvikle denne plattformen, vet vi at vi kan hjelpe andre med å spare tid og penger og komme seg over på en ultramoderne løsning. Vi går ikke ut i markedet og ber om tillit uten å være sikre på at produktet fungerer, og vi har fått med oss bunnsolide utviklingspartnere, sier Amundsen.

Gründerne bak Hydra samarbeider med EVRY, Amazon, Svea, Klarna, Collector og Outstaffing AS.

– Viktigst av alt er likevel at plattformen har fått testkjørt seg godt allerede i 2,5 år hvor vi har optimalisert og utviklet de beste løsningene. Vi har allerede kunder live på Hydra, både små og mellomstore netthandelsbedrifter. Den største er Proteinfabrikken med nærmere 100 000 ordrer inn per år, tusenvis av lagerlokasjoner og over 100 millioner i årlig omsetning. Plattformen vil stadig utvikles, men vi påstår allerede nå at dette er en av markedets beste og mest fremtidsrettede plattformer, sier Hansen

Krevende marked, små marginer

Bisnodes «AS Norge»-tall over 14.000 virksomheter innen detaljhandel viser en gjennomsnittlig resultatgrad på bare 1,5 prosent. Sett opp mot den norske gjennomsnittsbedriften, som har en resultatgrad på 5,5 prosent, er marginene svært lave for detaljhandel.

– Pristransparensen har satt et enormt konkurransepress på alle som driver netthandel. Samtidig er det så utrolig lett å kollapse i logistikk, IT og markedsføring. Og ikke minst de daglige beslutningene på prissetting og kampanjeprodukter. Nettopp derfor er en tjeneste som Hydra sårt tiltrengt, slik kan butikkdriverne konsentrere seg om selve produktene og forretningsutvikling. Hydra gir sanntids-innsikt slik at eierne mye enklere kan øke sine marginer, sier gründer Marius Hermansen.

Ambisjonen til gründerne i tiden fremover er å ta i bruk kunstig intelligens for blant annet prisfastsettelse og innkjøp. Dette er kritiske verdidrivere både for inntjening og kontantstrømoptimalisering. Annen automatisering for mersalg og oppsalg er forberedt og under aktiv utvikling.

‘En spydspiss for AI’

– Hydra skal være en spydspiss for bruk av kunstig intelligens i digital handel. Med kunstig intelligens vil plattformen i fremtiden kunne lære seg hvilken pris kundene konverterer på, og når på døgnet man får konvertering til forskjellige priser. Ett produkt kan kanskje koste 100 kroner frem til kl. 18.30, og etter dette tidspunktet kan prisen gå opp eller ned. Plattformen vil kunne vite hvilke produkter som selger best når det er regn eller når det er sol. Mekanismer som automatisk kan optimalisere mot marginkrav, konvertering og lagerhold vil vi se mer av fremover, sier Hansen.

Plattformen skal ifølge gründerne være en komplett skybasert ERP, det vil si at plattformen leverer alle behov innen forretningsstyring for netthandel, fra å dekke innkjøp, varemottak og logistikk til bestilling, betaling, ordreutsendelse, kundeservice og returhåndtering, og til slutt postering og bokføring i tredjeparts regnskapssystemer. Systemer for oppgave- og ansvarsstyring, og digitale møtesystemer er bygget inn i plattformen. For transaksjoner med utlandet takler plattformen ulike lager, tolltariffer og momskoder, språk og valuta.

– Målet har vært å kutte de nest beste tredjeparter for å redusere kompleksiteten ute hos kunder, redusere vedlikehold, øke sikkerheten, og slippe å bruke tid på å stadig oppgradere eksterne programvarer til «rett versjon». Dette er ingen liten oppgave, men vi leverer, sier Hansen i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS