Sonja Mertens (t.v.) ved Coop Marked Atna fikk i 2017 diplom og pris av styreleder Inge Ryan i Merkur-programmet, som beste nærbutikk i Hedmark og Oppland. (Foto: Per Kjetil Jørgensen/Merkur)

Holder liv i nærbutikken

Sonja Mertens har gjort det til en livsoppgave å holde liv i nærbutikken på Atna i Østerdalen. Det har gått så bra at Coop Marked Atna i 2017 av Merkur-programmet ble kåret til beste nærbutikk i Innlandet blant 35 distriktsbutikker i Oppland og Hedmark.

Publisert

2017 ble altså et godt år for Coop Marked Atna, og 2018 enda litt bedre, og så langt i år tegner det ikke dårligere. Omsetningen har de siste bårene ligget stabilt på mellom seks og sju millioner kroner.

Tynt nærmarked

Nærmarkedet er ikke tilstrekkelig; det bor mindre enn 70 mennesker på tettstedet Atna. Men i det naturlige opplandet inngår Atndalen, hyttefolket og gjestene på Vang og Atnacamping, og ikke å forglemme turist- og passanttrafikken på Riksvei 3 gjennom Østerdalen.

Butikken markedsføres med plakater på alle plakattavler rundt om.

Sonja Mertens gjør alt hun kan for å synliggjøre butikken for alle mulige målgrupper. – Det er over 600 meter fra butikken, også med en elv imellom, til riksvegen og veikrysset med avkjøring til Atna. Vi markedsfører butikken med plakater på alle plakattavlen rundt om. I tillegg lagde vi ved påsketider en brosjyre for å få tydelig fram hvor viktig det er å bruke oss. Vårt motto er: Bruk oss i dag så er vi her i morgen!

Alt for å understøtte driften

I det hele tatt gjør Mertens alt som er mulig for å understøtte driften av butikken, som er blitt den institusjonen i bygda som nærbutikken ofte er. Det er 100 prosent lokal oppslutning. Men så er den da også blitt bygdas uformelle møtested, hvor folk ikke bare stikker innom for en nødvendig handel, men for å ta en kopp kaffe og slå av en hyggelig prat i kaffekroken Mertens har innredet. Et initiativ som ble aktivt støttet av Merkur også fordi det ble lagt til rette for ulike kundearrangement. Kaffekroken brukes til og med som lunsjsted for lokale håndverkere.

Ildsjel

Mertens har fått status som ‘ildsjel’ i lokalsamfunnet, ikke minst for innsatsen for butikken som bygdas møtested, og som en pådriver for mye av det som skjer i denne delen av Østerdalen. For to år siden ble hun altså beæret med Merkurprogrammets nærbutikkpris. I fjor fikk hun Stor-Elvdals ildsjelpris sammen med to andre under Kaupangmart’n. Juryen begrunnet prisen til Mertens slik:

«Sonja Mertens er fra Niedersachsen i Tyskland, og fyller 40 år i disse dager. Hun kom flyttende til Atna for rundt 10 år siden og engasjerte seg raskt aktivt i lokalsamfunnet. En av forslagsstillerne beskriver dette slik:
«Hun gjør en kjempejobb i vårt lille grendesamfunn og man kan vel trygt si at hun kom inn som et "friskt vindpust" den dagen hun flyttet til Atna. Hun er en pådriver og har en finger med i det meste som skjer på Atna, her kan nevnes bingo, Atnadagene, og julemarked med mer.Sonja tok over driften av Atna Coop marked for flere år siden har også stått på for å få til en hyggelig kaffekrok som er et fint samlingspunkt siden Glopheim gjennom vinterhalvåret har åpent bare på lørdager. Jeg mener det er veldig viktig at også små samfunn lever.

Maken til "drivandes kvinnfolk" skal man lete lenge etter. Hun fortjener virkelig ildsjelprisen!»

Mertens selv poengterer at hun ikke er alene om å få til ting: – Utenfor butikken får jeg jeg god hjelp av befolkningen. Atna er kjent for sin flotte dugnadsinnsats.

At butikken har overlevd, vil hun heller ikke ta æren for alene. Medarbeiderne er like viktige, fremholder hun.

Halvt tysk, halvt norsk

Etternavnet tyder på at hun har røtter andre steder enn i de dype skoger i Østerdalen: – Jeg er født og oppvokst i Tyskland og flyttet til Atna i 2008. Jeg har røtter i Stor Elvdal; min mor er norsk, min far tysk.

Merkurprogrammet

Merkur er Kommunal- og moderniseringsdepartementet verktøy for å utvikle nærbutikker i distrikts-Norge.

Powered by Labrador CMS