HONEST BY: 100 prosent transparent mote

Hvor mye skal dine kunder vite om din forretning? I belgiske "Honest by" sitt tilfelle: Alt! Motebrandet posisjonerer seg nemlig som verdens første 100 prosent transparente virksomhet.

Publisert
AV: Mai Thomsen, Retail Institute Scandinavia

Hos Honest by, som startet opp i januar i fjor, legger man alle kortene på bordet når man selger sine designkolleksjoner fra egen e-butikk. Konseptet bygger nemlig på en gjennomgående gjennomsiktighetspolitikk, som innebærer at man gir sine kunder mulighet til innsikt i samtlige forretningsledd. Honest by akselererer dermed i hvordan bærekraftighet skal kommuniseres med transparens.

Bevisste forbrukere


Det er mange gode grunner til at virksomheter i stigende grad arbeider ut fra prinsipper om bærekraftighet: Marketingmessig og kommunikativt kan det benyttes i forhold til et stigende antall av bevisste forbrukere. Man kan være i forkant av lovgivningen, og man kan ikke minst spare store omkostninger ved å tenke grønnere. Ett punkt er imidlertid avgjørende for at man for alvor skal kunne leve opp til de grønne idealer, og det er prinsippet om gjennomsiktighet. Interessentene kan nemlig ikke være sikre på at en gitt virksomhet virkelig agerer bærekraftig, hvis den ikke legger kortene på bordet og er åpen rundt hva som foregår i alle ledd av verdikjeden.

Fra luksus til fairness


For hvert produkt i Honest by sin webshop, finnes det derfor informasjon om leverandører, materialer, arbeidsforhold, produksjonsomkostninger, priskalkulasjoner, økologisk fotavtrykk og etiske og økologiske sertifiseringer. Man kan altså velge et klesplagg ut fra hvor materialet kommer fra, hvordan klærne lages, hvor mye det koster å produsere, hvor stor firmaets fortjeneste er, og hvilket avtrykk produktets tilblivelse har satt på miljø og klima.

Mannen bak konseptet er den belgiske, prisvinnende designeren Bruno Pieters, som tidligere har arbeidet for luksusbrands som Hugo Boss og Maison Martin Margiele, men som nå står overfor ikke bare å berike sine kunders liv med flott design, men også ærlighet. Ordet "honest" ("ærlig") i brandnavnet refererer nettopp til hans "oppdrag", som går på å tilby bevisste forbrukere en mulighet til å shoppe på en allvitende og ansvarlig måte. Han gjør for eksempel oppmerksom på at det ikke er rettferdig overfor forbrukerne at man i Europa gjerne må merke et produkt med "made in France", selv om det kun er ferdigstilt i Frankrike, og størstedelen er produsert i Asia.

Gjenbrukbart, vegansk og velgjørende


Gjennomsiktighetspolitikken henger også sammen med Honest by sin bærekraftige profil. Alle kolleksjoner er laget av enten naturlige eller 100 prosent gjenbrukbare materialer, og man velger alltid den beste kvaliteten og sertifiserte organiske materialer for å sikre at hvert eneste komponent i alle produkter man selger har minst mulig påvirkning på vår helse, på vårt klima og på miljøet.

Den totale transparensen imøtegår den dokumentasjon for den grønne og etiske produksjonsprosess, som i stigende grad skal til for å oppnå troverdighet, tillit og tilslutning til sitt miljøvennlige og sosialt ansvarlige budskap blant forbrukerne.

I Honest by sin webshop angir et fargesystem hvorvidt produktet er vegansk (dvs uten animalske materialer), økologisk, allergivennlig, resirkulerbart eller europeisk (lokalt produsert). En bomullstopp designet av Bruno Pieter selv, har for eksempel fargene oransje, rosa og grå, som indikerer at den er vegansk, europeisk og allergivennlig.

Bak hver enkelt produktinformasjon, og i det hele tatt realiseringen av prosjektet, ligger et omfattende researcharbeid. Honest by samler inn opplysninger om alle stadier i klærnes produksjon, som for eksempel også omfatter kontroll av produksjonsfabrikkenes bærekraftige egenskaper og sertifiseringer, samt deres energiforbruk, CO2-utslipp og produksjonsomkostninger.

Bærekraftighet er ikke kun tenkt inn i Honest by sin produksjon, men også i kundenes konsumering av klærne. Mange av produktene er designet med tanke på multifunksjonalitet. Kan et klesplagg anvendes på mange måter og til ulike anledninger, trenger man færre plagg, og det reduserer (over)forbruket.

Anskaffelsen av et design av Honest by er dessuten er veldedighetskjøp. 20 prosent av det overskuddet som brandet genererer, doneres nemlig til veldedighet, og veldedighet er ifølge Bruno Pieters en sentral del av den "ærlige forretningsmodell". Man ønsker å sette fokus på, og lære forbrukerne, at kjøp også kan være veldedighet.

Forbruk er problem og løsning


Det bærekraftige elementet i konseptet er motivert av de utfordringene vi kollektivt står overfor, med hensyn til klima og økosystemer, og viten om forbrukets rolle i denne problematikken, samt en tro på at det også er gjennom forbruk man skal finne noe av løsningen.

- Hvis man ikke kan akseptere noe, må man endre på det, og det er det jeg prøver med Honest by, fortalte Bruno Pieter til konferansen Copenhagen Fashion Summit i mai i år, men understreket samtidig at Honest by mest av alt bare er mote.

- At vi deler all denne informasjonen med våre kunder er ikke noe eksepsjonelt eller revolusjonerende for meg. Jeg ser det som en standard service, som jeg synes skulle vært gitt, sier han og fortsetter;

- Jeg ser ikke Honest by som et Eco-brand, og jeg liker heller ikke ordet Eco-fashion. Det er bare mote laget med omtanke og intuisjon.
Powered by Labrador CMS