Du er her

Høyt arrangementsnivå på Horisont

Bruktmarked for barn, bryllupsmesse og idrettsleker. Bergens nyeste kjøpesenter, Horisont, har på kort tid blitt et av landets mest voksende.
Av Redaksjonen
Publisert 14.03.2018 12:07

Av: Linn Mevold Skogheim, NOR PR

– Gode opplevelser for kundene har vært vår hovedprioritet fra starten av. Det er helt klart årsaken til vår raske omsetningsvekst, sier senterleder Jeanette Heggland.

Horisont åpnet i 2014 og er bare inne i sitt fjerde driftsår. Men senteret i Bergen ble nominert til årets kjøpesenter i Norge allerede i 2016 og var samme år kjøpesenteret med tredje størst omsetningsøkning (14,6 %) i Norge, etter City Nord i Bodø og CC Stadion i Hamar.

Senterledelsen tar på alvor bransjens spådom om at kjøpesentrene må prioritere å skape gode møteplasser framover.

– En bra butikkmiks og gode spisesteder hører med, men for å bli et populært møtested har vi prioritert mange og varierte aktiviteter med høy kvalitet, sier Heggland.


Jeanette Heggland er senterleder på Horisont. FotoKristine Rande, Åsane Tidende

Bruktmarked for barn

Nylig hadde senteret sitt første bruktmarked, der barn i Hordaland ble invitert til å få sin egen salgsbod.

– Vi må ta vårt samfunnsansvar på alvor og løfte viktigheten av miljøvennlighet. Samtidig så vinner vi så mye mer på dette!

Senterlederen forteller engasjert om et av de mange prosjektene sammen med markedssjef Trine Gunnlaugson og markedskoordinator Mona Bruvik.

– Over 100 barn stilte opp med 40 konsepter. Fra hver sin bod solgte de brukte klær, bøker og leker.  Noen lagde også populær brukskunst som for eksempel rekved med navneskilt, forteller Bruvik.

– Det var fantastisk å se den store kreativiteten barna viste. Det var artige butikknavn, konkurranser for kundene og utdeling av hjemmebakst, sier Gunnlaugson.

Folk kom tilreisende langveisfra for å delta. På forhånd hadde Horisont–ledelsen erfaringsutveksling med City Nord i Bodø som har hatt noe lignende.

– Vi har hatt lyst til å gjøre dette lenge og det var nyttig å snakke med noen som har testet det ut, forteller Heggland.

Samtidig med barnas bruktmarked inviterte kjøpesenteret Fretex til å holde utsalg. Det som kunne blitt konkurranse for senterets butikker førte heller til økning i både besøkstall og omsetning. Senterlederen mener dette også kan bidra til fremtidig rekruttering i handelsbransjen.


Flere fremtidige butikkmedarbeidere befant seg trolig i bruktbodene.

– Barna fikk en unik tidlig opplevelse med å være butikksjef. Vi så mange talenter og jeg er sikker på at vi hadde flere fremtidige butikkmedarbeidere i bruktbodene!

Idrettsdag ga flere medlemmer

Markedssjef Trine Gunnlaugson forteller at kundene gir tilbakemelding om at de setter pris på aktivitetene på senteret.

– De sier vi skiller oss ut. Vi har hele tiden ønsket å gjøre mer enn ansiktsmaling og klovner.

Faste aktiviteter er friidrettsarrangementet Horisontlekene, nisseløp, Vennebyen–show, Sommermarked ute på torget og sykkeldag. Flere av aktivitetene er i tett samarbeid med ulike lokale idrettslag.

– Barn må få lov å teste ut ulike aktiviteter! Friidrettsmiljøet er stort og klubben Norna-Salhus har fått flere nye medlemmer etter aktiviteter hos oss, sier Gunnlaugson.

Sist gang hadde de 650 deltagere i alle aldre som trosset øsende regn.

– Både foreldre og barn syns det er kjekt med noe annerledes. Vi tilbyr ofte en aktivitet på en lørdag der du samtidig kan gjøre nødvendig helgehandel.

Noe går galt

Når Horisont stadig tester ut nye arrangementer går det også av og til galt. Et arrangement med de populære tegneseriefigurene i Potepatruljen, også kjent som Paw Patrol, gikk ikke som ønsket.

– Vi annonserte at det skulle være show, men det kom bare to av seks figurer uten den kjente musikken. Da fikk vi se mange skuffede barn. Men vi lærer stadig og jobber hardt for å skape gode opplevelser, sier senterleder Heggland.

Derfor sier hun ikke nei til nye muligheter. Ditt Bryllup holdt akkurat sin store bryllupsmesse på senteret. Vanligvis er arrangementet på et av byens beste hoteller, men dette var andre gang kjøpesenteret Horisont var vertskap. 600 påmeldte fikk delta på gratisarrangementet på en søndag, med profesjonelt brudeshow, 30 utstillere og skjenkebevilgning.

– Responsen var overveldende og selv om vi ikke hadde salg på en søndag så får flere kjennskap til tilbudene vi har på Horisont, sier Gunnlaugson.


Ditt Bryllup holdt sin bryllupsmesse på Horisont, i stedet for på et hotell slik de har gjort før.

Alle utstillerne melder om at de har fått salg i etterkant som følge av bryllupsmessen og Til Bords doblet antall registreringer på sin bryllupsgaveliste under arrangementet i forhold til tidligere år.

– Når flere går sammen kan vi få til nyskapende og engasjerende møteplasser! Vi har ikke ishall eller bowling, men vi skaper andre unike og varierende møteplasser, sier Heggland.

Hun vil at Horisont skal være noe mer enn et vanlig kjøpesenter. Men det krever sitt.

– Ja, det er krevende for oss å arrangere dette, vi rigger og sjauer utenom åpningstid. Vi gjør mye for første gang. Men skal vi nå målene våre og få kunder fra hele Hordalandsregionen, så må vi hele tiden lete etter gode aktivitetstilbud som trekker folk.

Butikkene er motor

Selv om aktivitetene er en tydelig driver på Horisont, er butikkutvalget selvsagt avgjørende for et senters suksess. Flere av Horisonts butikker har utmerket seg på landsbasis. Interoptik er kåret til beste butikk i Norge. Vic er Gasellebredrift. En ansatt i Telia fikk nylig en flaske vin fra en kunde som takk for god service.

– Når kunder og ansatte kommenterer at de trives på Horisont så har vi lykkes, sier Heggland

Vi jobber mye med å skapet godt arbeidsmiljø og mener det smitter og gir gode kundeopplevelser.

– Det har vært hardt arbeid fra alles side og suksessen vår er takket være alle medarbeidernes felles innsats. 

De 600 ansatte feires med årsfest og prisdryss. Men senterledelsen er opptatt av å være til stede og deltagende i hverdagen.

– Vi er med på Nattåpent og vi deltar på alle arrangementene. Det er ingenting som er så gøy som å være på senteret når det koker, sier markedssjef Gunnlaugson.

– Det er alltid noe som skal rigges eller følges opp og det er viktig for oss å være tett på butikkene, sier markedskoordinator Bruvik.

Senterledelsen må være ja–mennesker, mener de tre i senterledelsen på Horisont.

–  Dette er ingen ni til fire–jobb. Vi er fortsatt ny i markedet og har ikke rom for feilmarginer!

Nøkkelord
Faktaboks

Fakta om Horisont

Bergens nyeste kjøpesenter, åpnet 13. november 2014.

600 ansatte

Totalt areal på 40.000 kvm fordelt på to etasjer. Bygget er delt med et utvendig torg.

73 butikker og spisesteder. 170 leiligheter med egen takhage på toppen av senteret.

Hadde i 2017 en omsetning på 1,4 milliarder kroner.

Var kjøpesenteret med tredje størst omsetningsøkning (14,6 %) i Norge i 2016, etter City Nord i Bodø og CC Stadion i Hamar.

Nominert til årets kjøpesenter i Norge i 2016 etter bare to års drift. 

Eid av Coop Norge Eiendom og Coop Hordaland SA 50/50