Du er her

”Hvordan vi blir Nordens svar på Amazon”

Den norske e-handelslederen Komplett har planer om å bli Nordens svar på Amazon, og i første halvdel av 2017 tar de steget fra nettbutikk til nettbasert markedsplass. Kompletts CEO, Ole Vinje, snakker om strategien bak denne ambisiøse målsettingen og forteller hvordan de håndterer konkurransen fra andre plattformer.
Av Odd Henrik Vanebo
Publisert 18.01.2017 06:23

Nettbutikken Komplett.no ble etablert i Norge i 1996, og har siden kjøpt opp en rekke andre nettbutikker og vokst til å omfatte Sverige og Danmark. Komplett Group eier og driver i dag hele 18 nettbutikker, og med sine 20 års erfaring er de den ledende aktøren innen e-handel i Norden. Nå tar Komplett mål av seg til å bli Nordens svar på Amazon. I første halvdel av 2017 skal Komplett lanseres som en markedsplass, der andre nettbutikker kan selge sine produkter gjennom Komplett:

– Norden trenger en nettbasert markedsplass som Amazon, men med en sterk og regional e-handelsaktør som kjenner markedet og de nordiske forbrukerne. Komplett gjør nettopp det. Det nye for Komplett er at vi åpner plattformen vår for eksterne samarbeidspartnere og forhandlere på markedsplassen og gir dem tilgang til varemerket vårt og kundene våre. Dette gir kundene våre et enda større utvalg av spennende produkter, sier Ole Vinje

Relevans bestemmer sortimentet

Komplett selger alt fra datautstyr og forsikring til biler og skjønnhetsprodukter. Produktene til markedsplassen vil bli valgt ut på grunnlag av hvilken relevans de har for kundene. Det er avgjørende for fremtidige oppkjøp og samarbeid med nettbutikker at produktene lever opp til en viss standard i forhold til hva Komplett ønsker at navnet og plattformen skal assosieres med. Komplett får over 50 forespørsler hvert år fra mindre nettbutikker som ønsker å bli kjøpt opp. Alle disse forespørslene blir vurdert, og verdiene til nettbutikkene må stemme overens med Kompletts verdier, nemlig presisjon, enkelhet og entusiasme. Det er imidlertid ikke bare salgsstrategien Komplett tenker over når de tar steget fra nettbutikk til markedsplass; logistikken er også en viktig del av regnestykket.

Effektiviserer logistikken

På grunn av veksten Komplett har opplevd, skal de utvide og koble sammen de to lagerbyggene sine i Sandefjord. Dette vil bidra til å effektivisere logistikken ytterligere og sikre rask levering til kundene. Komplett er sterke på logistikk, og hjelper gladelig eksterne samarbeidspartnere som ikke har kapasiteten til å håndtere dette selv.

– I 2015 sendte vi over 2 millioner pakker med til sammen 6 millioner produkter til Norge, Sverige og Danmark fra distribusjonssenteret vårt i Sandefjord. Når Komplett lanseres som markedsplass i 2017, vil vi i fase en kun tilby dropshipping fra våre eksterne samarbeidspartnere. Det betyr at alle leveransene sendes direkte fra de eksterne nettbutikkene på markedsplassen. I fase to vil vi også tilby lagertjenester til eksterne samarbeidspartnere via distribusjonssenteret i Sandefjord, sier Vinje.

Komplett er ikke den eneste norske nettbutikken som planlegger å bli Nordens svar på Amazon. Sommeren 2016 annonserte elektronikkgiganten Elkjøp at de også ønsker å fylle Amazons plass i Norden.


Bildet viser en grafikk for hvordan bygningen i midten vil koble sammen Kompletts to lagerbygg i Sandefjord og dermed effektivisere logistikken.

Konkurranse om å bli Nordens svar på Amazon

Omtrent ett år etter at Komplett fortalte om planene om å bli til en nettbasert markedsplass, skrev Elkjøp i en pressemelding 15. juli 2016 at de også planlegger å bli Nordens svar på Amazon. Dette bekymrer imidlertid ikke Komplett:

– Konkurranse er bra for kundene og bidrar til å holde oss skjerpet. Vi ønsker å være kundenes førstevalg, men til syvende og sist er det kundene som bestemmer om det er Komplett eller Elkjøp som ender opp med å kunne kalle seg Nordens svar på Amazon Det er aktøren som har den beste kundeopplevelsen og som oppfyller kundenes forventninger som blir den ledende markedsplassen, sier Vinje.

Rimelige priser, oppkjøp og utvidelse til Finland vil bidra til å lede Komplett trygt inn i fremtiden.

– Vi vil fortsette å gi kundene våre de beste prisene ved hjelp av partikjøp, og vi vurderer regelmessig nye oppkjøp og utvidelse til andre land. I løpet av første halvdel av 2017, vil Komplett også etablere en avdeling i Finland, konkluderer Vinje.

(Pressemelding)

 

Faktaboks

Fakta

Komplett.no ble etablert i 1996 og er i dag Norges største nettbutikk.

• Komplett Group består av 18 nettbutikker i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

• Komplett Group har over 800 ansatte og har sitt hovedkvarter i Sandefjord.

• Komplett bruker transportselskapet PostNord.

• Komplett Groups totale omsetning i 2015 var på 7,3 milliarder norske kroner.

• Ole Vinje har vært CEO i Komplett Group siden 2007.