Du er her

Ica-butikker tester ut norske ‘Hundehiet’

Ica Fastigheter i Sverige tester nå ut hundeparkering, basert på spesialkonstruerte bur, utenfor fem butikker rundt om i landet.
Av Odd Henrik Vanebo
Publisert 09.02.2019 10:49

Burene er en norsk oppfinnelse – ‘Hundehiet’ – utviklet med det gode formål at hundeeiere skal slippe å binde fast hunden ute i snøvær om vinteren, eller etterlate den i en stekende varm bil om sommeren.

Temperert og låsbart

‘Hundehiet’, som altså er det norske navnet, er temperert og låsbart med en app. Det har åpninger hvor hunden kan se ut, men hvor det ikke er mulig å stikke inn fingre eller ‘godbiter’.

Totalt er totalt er det 12 nye hundeparkeringsanlegg som nå testes ut ved fem butikker. De er alle utstyrt med vifteanlegg, gulvvarme og UV-lys for rengjøring, melder Göteborgs-posten.

Parkeringsavgiften er 10 kroner pr. halvtime. Etter en halv time blir eieren minnet på om at hunden er "parkert".

En norsk oppfinnelse

Oppfinnelsen kommer opprinnelig fra Norge og har vært i bruk her hjemme og i Danmark i noen år allerede, og nå vil altså Ica Fastigheter innføre dem til Sverige.

Selskapet Den4Dogs AS (tidligere Norsk hundeparkering) har stått bak utviklingen av ‘Hundehiet’. 3. generasjon av ‘Hundehiet’, som er utformet i samarbeid med hundepsykologer, hundeeiere, veterinærer og hundeeksperter fra både offentlige og private instanser, er ment som et tilbud til de som ønsker at hunden skal være trygg under handleturen. Buret er nemlig designet slik at hunden kan se ut, men kan ikke sees utenfra. Dette gir hunden en hifølelse uten at forbipasserende får mulighet til å sjenere den firbeinte. Burene er også utstyrt med automatisk desinfisering som aktiveres på nattestid, dette gjør at buret holder seg rent, ifølge en beskrivelse i hunden.no. Det er gründeren Frode Rogstad, innehaver av Den4Dogs AS, som har utviklet ‘Hundehiet’.

I bruk i Norge

Mathallen Vulkan i Oslo reklamerer med fem ‘hundehi’, som også er å finne utenfor flere norske kjøpesentre og en rekke REMA 1000-butikker.

Nøkkelord