Du er her

Ikea går tilbake i Sverige

Flere svensker besøker Ikea, men omsetningen går ned. I Russland og Kina ser det derimot lysere ut.
Av Stig Atle Bakke
Publisert 15.10.2013 14:52

Flere enn noensinne besøker Ikea i Sverige. Men omsetningen det siste året har gått ned, skriver market.se.

I fjor sank omsetningen for de svenske Ikea-butikkene med en prosent. Trenden har fortsatt også i 2013.

– Vi kan ikke være misfornøyde med 34 millioner besøkende, men det faktum at omsetningen ikke øker er en indikasjon på at vi må bli enda bedre. Vårt viktigste møte et med de besøkende og derfor ligger nå hovedfokuset på å forbedre besøksopplevelsen, sier Ikeas landssjef Håkan Svedman, ifølge market.se.

Men selv om det er røde omsetningspiler i Sverige, er det vekst i Ikea internasjonalt. Ikea Gruppens totale omsetning økte til 27,9 milliarder euro, en økning på 3,1 prosent. Den største veksten kom fra øst.

– Vår omsetningsutvikling viser at mennesker over hele verden setter pris på vårt konsept, sier konsernsjef Peter Agnefjäll, ifølge market.se.

Russland og Kina sto for den største omsetningsøkningen, men også i USA gikk det fra for Ikea.

 

 

Nøkkelord