IKEA-konsernet vokser i samtlige markeder

IKEA-konsernets totalomsetning økte med 9,5 prosent til 27 milliarder euro i regnskapsåret 2012. Møbelgiganten vokser i alle markeder, og aller mest i Kina, Russland og Polen.

Publisert
– IKEAs forretningsidé er mer relevant enn noen sinne, mener Mikael Ohlsson, president og CEO for IKEA-konsernet.

- Mer verdibevisste kunder


For eksisterende varehus økte omsetningen med 4,6 prosent. Nettofortjenesten økte med 8,0 prosent til 3,2 milliarder euro, takket være et høyere salgsvolum og et vedvarende kostnadsfokus. Samtidig har den svenske møbelgiganten redusert prisene det siste tiåret med over 20 prosent.

– Mennesker over hele verden er mer verdibevisste og setter pris på vakkert designede og funksjonelle hjeminnredningsløsninger til rimelige priser. I regnskapsåret 2012 maktet vi å vokse i alle markedene våre. Vi vokste mest i Kina, Russland og Polen, tett fulgt av USA og Tyskland. Vi åpnet 11 nye varehus og ansatte 8000 nye medarbeidere, forteller Mikael Ohlsson.

Bærekraftig vekst


I dag har IKEA-konsernet 139 000 medarbeidere, og 47 prosent av lederne er kvinner. Fortjenesten ble reinvestert i nye og eksisterende varehus, mer enn 2000 produkter, nye og bedre tjenester samt netthandel. Det ble også investert betydelig i fornybar energi. I dag produserer IKEA fornybar energi tilsvarende en tredjedel av selskapets samlede energiforbruk.

– Vi tror på bærekraftig vekst gjennom ekspansjon som bygger på våre egne ressurser, langsiktige avgjørelser og en vekst som respekterer jordens begrensninger, sier Ohlsson.

I løpet av regnskapsåret 2012 lanserte IKEA-konsernet en ny, ambisiøs bærekraftsstrategi, People & Planet Positive. Strategien er en integrert del av virksomheten og skisserer nye mål og tiltak frem til 2020. IKEA har forpliktet seg til å investere 1,5 milliarder euro i fornybar energi. I 2012 økte dessuten IKEA Foundation sine donasjoner til 82 millioner euro for å skape en bedre hverdag for barn og unge i utviklingsland.

Powered by Labrador CMS