Anders Lennartsson: – Samtidig utvider vi vår tjeneste, «IKEA kjøper tilbake», til flere varehus. (Foto: IKEA)

IKEA tester leasing av møbler

IKEA vil teste ut leasing av møbler i 30 markeder i 2020. De ønsker å tilby kundene en mer bærekraftig måte å skaffe, ta vare på og videreformidle IKEA-møbler.

Publisert

Dette er et svar på hvordan IKEA kan møte kundenes behov på måter som bidrar til en sirkulær økonomi. Initiativet er i tråd med IKEAs mål om å bli et sirkulært og klimapositivt* selskap innen 2030. I 2019 ble 8,7 millioner IKEA-produkter pakket for videresalg i stedet for å bli kastet, og over 1 million reservedeler ble bestilt for å reparere produkter og forlenge levetiden.

En av de største utfordringer

– Vår fremtidige suksess ligger i evnen til å forandre og forbedre forretningsmodellen vår på alle måter. Å teste ut muligheten for å tilby leasing er en av måtene vi utfordrer oss selv på for å og bli enda rimeligere, mer tilgjengelige og bærekraftige. Klimaendringer og overforbruk er blant de største utfordringene vi står overfor i samfunnet – forretningsutvikling som dette viser hvordan vi jobber hardt for å leve opp til visjonen vår om å skape en bedre hverdag for de mange menneskene, sier Jesper Brodin, adm.dir. i Ingka Group, tidligere IKEA Group, som er et av elleve konsern som eier og drifter IKEAs salgskanaler, inkludert IKEA Retail Norge.

Ingka Group har lyttet til folks synspunkter om en bærekraftig levemåte og sett på hvordan eiendelene kommer inn i hjemmet, hvordan de brukes og hvordan de føres videre. De har begynt å prøve ut dette i Nederland, Sverige, Sveits og Polen. Målet er å utvikle en abonnementsbasert leasing som gjør det mulig for IKEA fortsatt å eie produktet og sikre gjenbruk så mange ganger som mulig, før materialene gjenvinnes til slutt.

Vil ha mindre sløsing

– Vi vet fra undersøkelsene våre at folks adferd og forhold til ting endres, siden det blir mer og mer vanlig å bo på liten plass, og folk blir mer bevisste på sin påvirkning på miljøet. Folk ønsker å bidra til mindre sløsing, og ser etter måter å forlenge levetiden til tingene sine. Dette er en mulighet for oss til å bringe sammen vår kunnskap om livet hjemme og vårt engasjement og vår forpliktelse til et bærekraftig liv på en måte som er relevant for mange kunder verden over, sier Pia Heidenmark Cook, Bærekraftsjef, i Ingka Group.

– Testene vil hjelpe oss med å bygge på hva vi har lært gjennom å lytte til kundenes behov og opplevelser i flere markeder. Vi mener de vil avdekke et potensiale for et nytt tilbud til kundene og bærekraftig vekst,» sier hun.

Økende interesse i Norge

– Her i Norge vet vi det er økende interesse for utleie- og abonnementsløsninger, både blant privatforbrukere og bedrifter. Derfor blir det spennende å utvikle og dette i løpet av det neste året. Parallelt med å utvikle abonnementsløsninger for hjeminnredning utvider vi vår tjeneste, «IKEA kjøper tilbake», til flere varehus. Testen på IKEA Ringsaker har vært en suksess og godt mottatt av kundene våre, og vi ser frem til å tilby muligheten for å selge og kjøpe brukte IKEA-møbler på flere varehus i Norge. «IKEA kjøper tilbake» er også et initiativ for å øke levetiden til produktene våre og bidrar til vårt mål om bli 100 prosent sirkulære i 2030, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Retail Norge.

(Pressemelding)

ONE HOME, ONE PLANET

Kunngjøringen ble gjort på et bærekraftarrangement på IKEA Kaarst i Tyskland, kalt ONE HOME, ONE PLANET, et todagers arrangement for samskaping, med over 100 bærekraftledere, ikke-statlige organisasjoner (NGO-er) og forretningspartnere fra mange ulike deler av samfunnet, som samarbeidet for å utvikle, forme og finne løsninger for å bidra til å oppnå en positiv påvirkning for kunder, samfunn, medarbeidere og planeten. 

Powered by Labrador CMS