Du er her

IKEA vurderer netthandelsplattform à la Zalando

E24 melder, med Financial Times som kilde, at IKEA ser på muligheten for en netthandelsplattform hvor de også vil tilby konkurrentenes produkter. Høsten 2017 var den store nyheten at IKEA var i ferd med å finne sin plass på Amazons plattform.
Av Odd Henrik Vanebo
Publisert 14.02.2019 10:57

Nyeste nytt om at en første test av en ny netthandelsplattform der IIKEA også kan tilby konkurrentene plass, bekreftes av Torbjörn Lööf, adm.dir. i Inter Ikea, overfor Financial Times.

Lööf refererer til Zalando, som har en type plattform for mote og klær han mener er et interessant område verdt å utforske. Han poengterer at IKEA ikke skal bli ‘helt Amazon’.

Men dét var høyaktuelt høsten 2017. Fagbladet Møbel&Interiør skrev i november 2017:

Ikea + Amazon = Sant?

Det var den retoriske tittelen startupnettstedet Breakit.se brukte på en nyhetsmelding, hvor det heter at Amazon og IKEA er i ferd med å inngå en ’historisk avtale’, etter at det var klart at Amazon er på vei inn i det svenske markedet, synliggjort ved kjøpet av domenenavnet amazon.se. ”IKEAs digitale satsing understrekes ytterligere ved oppkjøpet av Taskrabbit, en amerikansk startup for formidling av frilansere innen håndverkstjenester, vask og hva det nå måtte være.

Breatit.se fulgte opp ved å hevde at en avtale mellom Ingvar Kamprad i Ikea og Jeff Bezos i Amazon allerede var blitt undertegnet, selv om IKEA ennå ikke hadde gått ut med det offentlig: ”Planen er visstnok at Ikea skal begynne å selge varene sine via Amazons markedsplass Amazon Marketplace. Breakit.se spår at Ikea vil offentliggjøre dette samtidig som at Amazon offentliggjør sin inntreden i det svenske markedet.”

Koblingen mellom Amazon og IKEA var altså en stor nyhet i de aller største mediene høsten 2017. 10. oktober skrev for eksempel US Today/ustoday.com, under tittelen ” Ikea på [plattformen] Amazon? Møbelgigant vil bruke nettbutikker”:

Gjennom tredjepartswebsteder

”IKEA vil begynne å selge møbler gjennom tredjepartswebsteder neste år ved å prøve å finne nye måter å nå kunder i den digitale tidsalderen. Kaisa Lyckdal, talskvinne for den svenske boliginnredningsgiganten, sier at målet er å starte en prøveperiode i 2018, men at "ingen beslutninger blir tatt om hvilke plattformer/markeder som skal være i piloten". Lyckdal sa i en e-post til The Associated Press at IKEA ville videreutvikle sin online salgsstrategi "i løpet av de kommende årene". Ikeas hovedfokus "forblir selvsagt med våre eksisterende salgskanaler", inkludert egne nettsteder og butikker.

Vil selv ha full kontroll

Dette ifølge Møbel&Interiør. Nå er en samarbeidspartner av typen Amazon åpenbart ikke aktuell lenger. IKEA vil ha full kontroll med plattformen, ikke som Amazon, men med Zalando som en ny mal, ifølge Financial Times.