Du er her

Implementer som et helvete

LEDER: Man sier gjerne at det skjer like mye det neste året som de siste to, og like mye de to neste årene som de siste fire.
Av Kjedemgasinet
Publisert 13.12.2013 11:04

Karl Philip Lund i Netthandelen.no, en anerkjent e-handelsekspert, kom med et klart og tydelig råd til alle som lurer på hvordan de skal gripe an dette med netthandel da han gjestet Handelskonferansen 2013 i midten av september: «Implementer som et helvete». Og han har et poeng.

Den digitale utviklingen går i et rasende tempo og det går fortere og fortere. Man sier gjerne at det skjer like mye det neste året som de siste to, og like mye de to neste årene som de siste fire. For 18 år siden – i 1995 – bestilte lokalavisa der jeg kommer fra ett – 1 – internettabonnement for å se om internett kunne være et nyttig verktøy for journalister. Det skjedde året etter at Brønnøysunds avis, som første avis i Norge, lanserte en nettutgave. I dag er en hverdag og arbeidsdag uten internett helt utenkelig, og vi kan bare gjette oss til hvordan vår digitale hverdag vil være om ti år.

Du vinner ikke et sykkelritt ved å stå på sidelinja eller ligge komfortabelt bakerst i feltet. Du må fram, du må rykke, eller i det minste vinne spurten. Slik er det i den digitale hverdagen også. Du må være med, du må våge der andre ikke våger, rykke når konkurrentene minst venter det. Implementer som et helvete.

Jeg tok over som redaktør for Kjedemagasinet i august, og utgaven du nå leser har fått en ansiktsløftning. Den hadde vi tenkt til å ta litt etter hvert, men Karl Philip Lunds digitale slagord fra Handelskonferansen gjorde at planen ble forsert. Det er bare å hoppe i det. I ny drakt skal fortsatt være et respektert magasin med faglig tyngde. Vi skal drive uavhengig journalistikk, vi skal følge med på og rapportere om de siste trendene og vi skal forsøke å lære deg som leser noe.

I løpet av kort tid vil også kjedemagasinet.no få en etterlengtet oppussing. I Kjedemagasinet implementerer vi nemlig som et helvete.

Denne lederen sto på trykk i Kjedemagasinet nr. 7 2013.

Nøkkelord