VIKTIG AVSLUTNING: Gerhard Anthun i Distansehandel Norge sier 20 prosent av netthandelen skjer i årets to siste måneder. Foto: Colourbox

Innspurten berger nettbutikker

For mange norske nettbutikker er årets to siste måneder svært viktig.

Publisert

20 prosent av netthandelen skjer i november og desember, viser tall e-handlernes organisasjon, Distansehandel Norge, har innhentet.

For enkelte bransjer er de to siste månedene nærmest livsviktige.

– Hele 30 prosent av omsetningen av leker via nettet skjer i november og desember. Også film, spill, musikk, foto, gaveartikler og kjøkkenutstyr har en andel av omsetningen på rundt 25 prosent i de to månedene, sier daglig leder i Distansehandel Norge, Gerhard Anthun.

Mens desemberhandelen i butikkene økte med én prosent, økte netthandelen i samme måned med hele 18 prosent, ifølge Distansehandel Norge.

Ser vi året under ett har veksten innen netthandel vært størst innen møbler, interiørartikler, IKT og elektriske husholdningsartikler samt sportsutstyr.

Ifølge Distansehandel Norge ble det i fjor i alt handlet varer for 18,6 milliarder kroner fra norske nettbutikker, en økning på 12,5 prosent fra året før.

Powered by Labrador CMS