Internasjonal franchisekonferanse gjennomført i Oslo

14.-16. mai avholdt Franchise Pool International sitt tolvte Global Forum, denne gang i Oslo.

Publisert

Global Forum er et møtested for konsulenter som er spesialisert på å finne masterfranchisetakere i sitt marked og kjeder som ser etter masterfranchisetakere. På årets konferanse deltok konsulenter som representerte 42 markeder og som møtte 21 internasjonale kjedeaktører. 15 av kjedene presenterte konseptet sitt for publikum, mens resten var der for å få faglig påfyll og forberede seg for det neste Global Forum som avholdes i Paris neste år.

Temaet for konferansen var "42 markeder med en kontrakt". Det henspiller på Franchise Pool International sin forretningsmodell hvor en franchisekjede tegner en avtale med sin lokale megler og kan ekspandere til alle markedene med den avtalen. I løpet av konferansen ble en rekke temaer knyttet til internasjonal ekspansjon belyst. Blant annet hva man må gjøre for å klargjøre konseptet sitt, hvilke markeder man bør velge, de juridiske implikasjonene ved forskjellige markeder og hvordan etablere seg i det nord- amerikanske markedet. Konferansen ble avsluttet med en paneldebatt om hvordan man best skal velge en masterfranchisetaker fra sitt marked. Deltagerne i paneldebatten var Raluca Stanciu fra Romania, Shivam Sharma som representerer UAE og Midt-Østen og konferansens vert: Magne Lome fra Norge.

Magne Lome var vert for årets Global Forum.

Det var flere veletablerte butikkjeder til stede, som den franske assesoir-kjeden MOA som med sine 200 butikker er markedsleder i Frankrike.

– Vi ser også at det blir mye mer franchise innen underholdning og servering, sier Lome.

Det var hele tre kaffebarkjeder som presenterte sitt konsept. Blant annet gründeren av Esquires Coffee, Doug Williamson, med 580 kaffebarer under merket over hele verden. Han synes Norge er et spennende marked, med kresne kaffedrikkere.

– Det er akkurat det markedet vi ser for oss, sa Williamson.

De andre kaffekjedene var nederlandske Kaldi og kanadiske Second Cup.

Norske kjeder med lav selvtillit

Den finske kjeden M Room – som nå hurtig etablerer seg i Norge – var også tilstede på sin andre konferanse for å fortelle om hvordan Lome og FPI har hjulpet M Room med å finne masterfranchisetakere i Europa.

Lome forteller at det er mange danske, svenske og finske kjeder satser internasjonalt, men få norske. Noe av grunnen er selvtilliten, mener han.

– Det er mange norske konsepter som har noe å tilby.

Han er i kontakt med en rekke aktører som nå har begynt å snuse på internasjonal ekspansjon.

Magne Lome startet sitt samarbeid med Franchise Pool International i 2016 og arbeider stadig tettere med organisasjonen. Han forteller at han har rekruttert åtte masterfranchisetakere i Norge bare det siste året og totalt 22 masterfranchisetakere i utlandet de siste årene.

– Samarbeidet fungerer bra og vil bli enda tettere i fremtiden, forteller han.

Selskapet Masterfranchise Norway skal skifte navn til Franchise Pool International – Norway og vil få felles profilering med organisasjonen i løpet av sommeren.

Deltakerne på konferansen fikk omvisning i Oslo, og noen ble over for å oppleve 17. mai.

Det var også et sosialt program med omvisning i Oslo og klokkespillet i Oslo Domkirke og middag på Stortorvets Gjæstgiveri med underholdning fra Raciel Torres og den danske X-Factor vinneren Linda Andrews. Gjestene var også invitert til å bli over til 17. mai og ble begeistret over feiringen av den norske nasjonaldagen.

Powered by Labrador CMS