Du er her

Kaldt vann i årene på NCSCs årskonferanse: – Brett opp ermene

NCSC arrangerte i år sin årskonferanse i Norge, nærmere bestemt på Plaza i Oslo. Noen av foredragsholderne helte kaldt vann i årene på deltakerne ved å peke på de voldsomme endringene som retail opplever. Men bildet er ikke helsvart for retailere som jobber med, og ikke mot kreftene.
Av Nils Vanebo
Publisert 06.06.2018 06:35

Teknologiguruen Silvija Seres innledet og fortalte rett ut at hun er redd for kraften i teknologien som nå utvikles. Vi er inne i den fjerde industrielle revolusjon, den største disrupsjon noen sinne. "Tech rules the world, software eats it." Vi har gått fra sci-fi til sci-reality på få år. Utviklingen er eksponentiell og polariserende (vinneren tar alt). Mikroprosessorer dobler ytelsen hvert halvannet år.

– Tolv "Gutenberg moments" treffer oss samtidig, og det er en uunngåelig utvikling. Å være mot digitalisering er som å være mot gravitasjon, sa Seres.

Retail er i endring. Vi vil fortsette å kjøpe, men prosessene endres. Retailere må jobbe med kreftene, ikke mot.

Amazon er i ferd med å bli viktigste konkurrent for stadig flere, ikke bare retail. Også banker og energi. Amazon hadde 62% av alt nettsalg på Black Friday.

For logistikk spurte Seres retorisk hvor lang tid vil ta det før Amazon har samme posisjon som FedEx. Det er Amazon som eier kundene, og de er "trafikk-kontrollør" i verdikjeden, og kontrollerer derfor logistikkselskaper som FedEx. Amazons største utfordring er fortsatt "the last mile."

De som behersker teknologi har en konkurransefordel. Hva gjør Amazon og Facebook som Nokia ikke gjorde? Nokia hadde den beste telefonen og høyeste markedsandel. De stolte på egne produkter og trodde at kundene var avhengige av dem.

– Møt folk der de ønsker å være. Du må utnytte mulighetene som kommer din vei. Vite hvordan du skal gjøre det.

Seres fortalte om en butikk som hun besøker flere ganger i måneden, noe hun har gjort lenge. Men fortsatt blir hun ikke gjenkjent. Personaliseringen er svak, og hun mottar bare generelle tilbud som ikke er spesielt gode.

Den gode nyheten er at man grunnet long tail-effekten kan lykkes hvis man har en "sharp strategy". Altså at man finner sin posisjon.

Seres oppsummerte: – Ikke vær redd for å knuse noen egg. Må være innovativ. Holder ikke bare å gjøre det samme som du gjør i dag, bare fortere og mer effektivt.

Investér i merkevaren eller dø

Lars-Åke Tollemark er Managing Director Nordic i Unibail-Rodamco, en gigant som eier svært mye kjøpesenterareal.

Han var retailer før og menter at sterke merkevarer har en framtid.

– Vi tror på fysisk retail. Nettet vil ikke drepe fysisk retail. Den vil overleve. Netthandlere etablerer butikker.

Han nevnte Nespresso som eksempel. De har et produkt som er ideelt for netthandel, men åpner likevel butikker. Netthandelen vokser, men vekstraten faller.

Unibail-Rodamco kjøpte opp Westfield ved årsskiftet. Westfield er kjent for å ha høy kvalitet på leietakere og gode brands på sine sentre. På konferansen røpet han at de kommer til å legge til navnet Westfield for deres største og beste kjøpesentre i Norden.

De kjøper bare de største sentrene, over 50.000 m2.

– Det er slike sentre som har en framtid. Store sentre overlever, mens de i midten sliter.

Tollemark tror ikke utviklingen for handelseiendom vil bli så mørk som i USA.

– Europa er ikke USA. USA har fire ganger høyere GLA, og kvaliteten på eiendommene er også høyere i Europa.

Handelsparker har ofte flere deleiere og er derfor vanskeligere å utvikle enn kjøpesentre som har én eier.

– Sport vil slite. Nike-sko er Nike-sko. Størrelsen er den samme. Man må være unik på en eller annen måte for å lykkes i framtida.


– Invester i merkevaren din og digitalisér, eller dø, sa Lars-Åke Tollemark i Unibail-Rodamco.

Motebransjen presses ved at det er salg hele tiden, og det er netthandlerne som driver dette. De vokser fort, men taper penger. Det pågår en kamp om markedsandeler.

Tollemark oppsummerte: – Invester i merkevaren din og digitalisér, eller dø. "A black belt is a white belt that never gave up."

– Vi har bare sett begynnelsen

– Det er Jeff & Jack som styrer nå, fastslo Harald J. Andersen, direktør i Virke Handel. Han siktet selvfølgelig til Jeff Bezos i Amazon og Jack Ma i Alibaba. Bare på Singles Day omsatte Alibaba for mer enn 25 milliarder dollar.

– Amazon representerer en helt ny måte å tenke retail på, sa Andersen.

Noe det første de kjøpte var et robot-selskap. I fjor kjøpte de Whole Foods.

De ligger helt i front på innovasjon. Konseptet Amazon Go er ett eksempel. Man handler uten å møte butikkansatte. Kameraer og sensorer styrer alt. Det er usikkert om Amazon vil rulle ut konseptet eller om det bare en test av teknologi.

– Ikke tenk på Alibaba og Amazon som pure players. De tilbyr konsepter, øko-systemer. I én verdikjede, understreket Andersen.

13 prosent av alle ansatte i Norge jobber i retail. Blant unge er andelen enda større. Retail har stor effekt på norsk økonomi. Vi har fortsatt mange butikker, men antallet faller. Norge er nr 2 etter USA på lista over m2 handelsareal/innbygger, noe som er en litt nedslående statistikk.

Norsk retail taper markedsandeler. "Nettet kjenne ingen landegrenser."

– Og vi har bare sett begynnelsen, sa Andersen til en alvorstynget forsamling på Plaza.

Antall pakker som lander på Arlanda fra Kina bekymrer.

Norske myndigheter heller bensin på bålet, mente Andersen og viste til sukkeravgiften som nylig er innført og at regjeringen ikke endrer 350 kroners-grensa.

Demografi spiller også inn: Økt urbanisering, aldrende befolkning og den digitale forbrukeren/millenials ("me-me-me"-generasjonen). Disse lever gjennom sosiale medier.

Data er den nye valutaen, og den samles inn store mengder.

AI og AR bedrer handelsopplevelsen og brukes i markedsføring. Teknologien predikerer dine fremtidige kjøp, trolig bedre enn selv som kunde klarer selv.

Andersen pekte på utviklingen hvor man kan handle uten å forlate appen, f eks Instagram Shopping.

Nike reduserer antall retailere de samarbeider med fokuserer heretter på kun 40. Partnerskap bli viktigere, jf Kompletts nye forretningsmodell.

– Det er sjelden at disruption gjøres av de etablerte aktørene, sa Andersen. Oppkjøpsfondene jobber nå for å komme seg ut av retail, ikke inn. Retail vil se helt annerledes ut om fem-ti år, kanskje allerede om to år.

Beijing8

Magnus Leydner fra Beijing8 fortalte at de skal ekspandere i Norden, men i Norge opplever de store etableringshindre. De må hente kjøtt fra Norge til Stockholm, bearbeide det, og så kjøre maten tilbake til Norge. En slik prosedyre strider jo i hvert fall mot det den største av deres to verdier: "Enkelt og sunt".

Beijing8 satser på distinkt og unikt design og er fleksible på areal. Også mindre arealer fungerer. Gapet mellom sentereiers og leietakers interesser må reduseres.

De satser også på retail og har egne kjøleskap i butikker i Sverige, Norge og Finland.

– Vi har et sterkt omnikanal-fokus. Kunder er den helt avgjørende aktøren, sa Leydner.

Nøkkelord