VANT I FJOR: Caroline Strand Bø ved Löplabbet på Strømmen Storsenter fikk overrakt prisen i fjor av Gunnar Larsen i Oslo Handelsstands Forening. Foto: Stig Atle Bakke

Kårer Årets butikksjef igjen

Nå starter jakten på Norges beste butikksjef i kåringen «Årets butikksjef 2015». Og juryen ønsker seg enda flere gode kandidater å vurdere.

Publisert

De tre siste årene er det kvinner som har dominert. I 2012 var det Bente Danielsborg hos Norli i Kremmertorget på Elverum som ble kåret til «Årets butikksjef» i faghandelen. I 2013 var det Anne Britt Blikshavn ved Cubus Åkra på Karmøy som stakk av med den gjeve tittelen og i 2014 var det Caroline Strand Bø ved Löplabbet på Strømmen Storsenter som vant.

Nå er det duket for nok en kåring.

– Vi har nå delt ut prisen tre år på rad, og alle tre gangene har det vært en suksess og vi har funnet høyst verdige vinnere. Nå starter vi jakten på «Årets butikksjef 2015», men vi ønsker oss enda flere gode kandidater, sier juryformann Vidar Mellegård i Impact.
 

Meld inn din kandidat her!

 

Kvinnene har dominert

Prisen er et samarbeid mellom Impact, Virke, Oslo Handelsstands Forening, Kjedemagasinet og Markedsinfo.

– Prisen har som mål å løfte frem og gi økt anerkjennelse til den innsatsen som gjøres av butikksjefen, sier Mellegård.

I en tid der netthandelen vokser i raskt tempo og stadig tar over for fysisk handel, ser juryen at butikksjefen får en stadig viktigere oppgave med å vinne slaget om kundene i butikken.

– Som i fjor vil vi holde et ekstra øye med hva butikksjefen konkret gjør for å vinne dette slaget i butikken, sier juryledere.

Prisen Årets butikksjef er blitt delt ut tre ganger. Alle tre gangene er det kvinner som har stukket av med topplasseringen.

– Vi har hatt dyktige menn med i finalerunden, men ingen av dem har nådd helt til topps. Det blir spennende å se om noen menn klarer å hamle opp med kvinnene denne gangen, sier Mellegård.

 

Kriteriene

Selskapene som står bak prisen ønsker å gi innsikt i de faktorene som skaper unike resultater. 

– Samtidig ønsker vi å fremme konkurransen mellom de ulike kjedene om hvem som klarer å utvikle de beste butikksjefene, sier Mellegård.

Juryen har utarbeidet seks kriterier for utnevnelsen av «Årets butikksjef»:

  • Høy medarbeidertilfredshet
  • Nytenkende og nyskapende
  • Positiv oppmerksomhet i nærmiljøet og kundekretsen
  • Utnyttelse av kjedekonseptet
  • Utvikler egen og andres kompetanse
  • Gode økonomiske resultater

 

Nominerer seks kandidater

Påmeldingsfristen til «Årets butikksjef 2015» er 17. februar 2016. Det vil komme nærmere informasjon om hvordan du melder på din kandidat om kort tid.

Etter at påmeldingsfristen er gått ut, vil juryen nominere seks kandidater utfra de innkommende begrunnelsene.

Deretter vil det bli gjennomført en grundig undersøkelse av de nominerte for å finne den beste butikksjefen:

  • Mystery shopping.
  • Personlig intervjuer med kandidatene, kandidatenes leder, en tilfeldig ansatt og senterleder hvor dette er mulig.
  • Kjedene dokumenterer selv de økonomiske resultatene.

Deretter blir den omfattende dokumentasjonen lagt fram for juryen, som deretter kårer «Årets butikksjef 2015».

Prisen blir delt ut på et arrangement i Oslo i april 2016.

 

 

Powered by Labrador CMS