VANT I FJOR: Anne Britt Blikshavn ved Cubus Åkra på Karmøy ble kåret til Årets butikksjef 2013 i faghandelen. Prisen ble delt ut av leder for arbeidslivspolitikk i Virke, Inger Lise Blyverket.

Kårer «Årets butikksjef» igjen

Årets butikksjef 2012 og 2013 var kvinner. Nå starter jakten på Årets butikksjef 2014.

Publisert

I 2012 var det Bente Danielsborg hos Norli i Kremmertorget på Elverum som ble kåret til «Årets butikksjef» i faghandelen. I 2013 var det Anne Britt Blikshavn ved Cubus Åkra på Karmøy som stakk av med den gjeve tittelen.


Nå er det duket for nok en kåring.


– Vi har nå delt ut prisen to år på rad, og begge gangene har det vært en suksess og vi har funnet høyst verdige vinnere. Nå starter vi jakten på «Årets butikksjef 2014», sier juryformann Vidar Mellegård i Impact.

Kvinnene har dominert

Prisen, som er et samarbeid mellom Impact, Virke, Oslo Handelsstands Forening, Kjedemagasinet og Markedsinfo.


– Prisen har som mål å løfte frem og gi økt anerkjennelse til den innsatsen som gjøres av butikksjefen, sier Mellegård.

I en tid der netthandelen vokser i raskt tempo og stadig tar over for fysisk handel, ser juryen at butikksjefen får en stadig viktigere oppgave med å vinne slaget om kundene i butikken.


– Vi vil denne gangen holde et ekstra øye med hva butikksjefen konkret gjør for å vinne dette slaget i butikken, sier juryledere.

Prisen Årets butikksjef er blitt delt ut to ganger, og begge gangene er det kvinner som har stukket av med topplasseringen.


– Det blir spennende å se om det nok en gang er en kvinne som viser seg som den beste, eller om noen av de mange dyktige mennene kan hamle opp med kvinnene. Begge årene har det vært mange dyktige butikksjefer av begge kjønn i finalerunden, sier Mellegård.

Kriteriene

Selskapene som står bak prisen ønsker å gi innsikt i de faktorene som skaper unike resultater. 


– Samtidig ønsker vi å fremme konkurransen mellom de ulike kjedene om hvem som klarer å utvikle de beste butikksjefene, sier Mellegård.

Juryen har utarbeidet seks kriterier for utnevnelsen av «Årets butikksjef»:

  • Høy medarbeidertilfredshet
  • Nytenkende og nyskapende
  • Positiv oppmerksomhet i nærmiljøet og kundekretsen
  • Utnyttelse av kjedekonseptet
  • Utvikler egen og andres kompetanse
  • Gode økonomiske resultater

Nominerer seks kandidater

Påmeldingsfristen til «Årets butikksjef 2014» er 17. februar 2015.

Meld på din kandidat her!


Etter at påmeldingsfristen er gått ut, vil juryen nominere seks kandidater utfra de innkommende begrunnelsene.


Deretter vil det bli gjennomført en grundig undersøkelse av de nominerte for å finne den beste butikksjefen:

  • Mystery shopping.
  • Personlig intervjuer med kandidatene, kandidatenes leder, en tilfeldig ansatt og senterleder hvor dette er mulig.
  • Kjedene dokumenterer selv de økonomiske resultatene.

Deretter blir den omfattende dokumentasjonen lagt fram for juryen, som deretter kårer «Årets butikksjef 2014».


Prisen blir delt ut på et arrangement i Oslo 23. april 2015.

Powered by Labrador CMS