Arvid Steen: – Nordmenn velger gode, trygge og gamle betalingsløsninger i stedet for mobile løsninger. (Foto: Digitroll)

Kari og Ola superkonservative netthandlere

Nordmenn er superkonservative når de shopper på nett. En fersk undersøkelse fra Respons Analyse viser at selv om "alle" vipser på privaten, er det de færreste av oss som bruker Vipps når vi handler på nett.

Publisert

Det er webbyrået Digitroll som har bestilt webundersøkelsen fra Respons Analyse. Undersøkelsen regnes som en av de største i landet innen netthandel, og kommer ut to ganger årlig, fremgår det av en pressemelding fra selskapet.

– Nordmenn velger gode, trygge og gamle betalingsløsninger i stedet for mobile løsninger. Bare to prosent bruker vanligvis mobilbetaling, mens 73 prosent av oss trekker fram Visa - eller Masterkortet når vi betaler for varer på nett, sier kommunikasjonssjef i webbyrået Digitroll, Arvid Steen.

Overrasket

Han legger til at han ble litt overrasket over resultatet: – Ja, fordi at "alle" bruker Vipps til vennebetaling og overføringer. Inkludert meg selv. Vipps er jo superenkelt. Derfor trodde jeg Vipps ville være mer populært som netthandelsbetalingsløsning. Men foreløpig ser det altså ikke slik ut. Men jeg tror at ved neste undersøkelse vil Vipps bli langt mer populær enn undersøkelsen viser i dag. Men nordmenn er tydeligvis veldig konservative når det gjelder betalingsløsninger på nett, sier Steen.

Å betale med kort som Visa, Mastercard og lignende kort er det de aller fleste velger å bruke. 3/4 av de som har handlet på nettet siste år benytter vanligvis dette som betalingsmåte. Den resterende 1/3 bruker i hovedsak fakturabetaling og Paypal. Paypal blir i hovedsak benyttet av de som handler mest på utenlandske nettsider.

Ingen kjønnsforskjell

Kommunikasjonssjefen i Digitroll forteller at de er små forskjeller på hvordan kvinner og menn velger å betale på nett. Men noen er det.

– Det er ikke store forskjeller mellom menn og kvinner. Skal vi peke på forskjeller, ser det ut som menn i litt større grad bruker kort (77 % mot 70 %), mens kvinner i litt større grad bruker faktura (14 prosent mot 10 prosent) og Paypal (13 prosent mot 10 prosent). Når det gjelder Paypal, er det først og fremst kvinnene under 30 år som bidrar til denne forskjellen. Blant disse svarer 21 % at de vanligvis benytter Paypal som betalingsmåte. Denne andelen er 8 % blant menn under 30 år. Det er også de yngre kvinnene som bidrar mest til forskjellen når det gjelder fakturabetaling. Men her er det særlig kvinnene i alderen 30-44 år som skiller seg ut. 21 % av kvinnene i denne aldersgruppen foretrekker fakturabetaling, mot 11 % blant mennene i samme aldersgruppe, sier Arvid Steen.

Powered by Labrador CMS