Du er her

Kicks oppdaterer IT-systemene med Relex

Kicks skal forbedre varetilgjengeligheten, minske lagernivåene og finpusse den strategiske planleggingen med Relex.
Av Redaksjonen
Publisert 06.02.2018 11:09

Relex’ løsning vil støtte kjedens e-handel og 250 butikker i Sverige, Norge og Finland, skriver de to selskapene i en pressemelding.

– Effektivt verktøy for prognostisering

Kicks, som håndterer ca. 25 000 vareenheter og omsetter for nærmere 300 millioner Euro, brukte prognose- og vareforsyningsverktøy tilknyttet sitt tidligere ERP-system. Da selskapet gransket sine IT-systemer og erstattet ERP-systemet, valgte de å inkludere en «best-of-breed-løsning» med fokus på prognostisering og varepåfylling, heter det i meldingen. Relex kunne presentere en tydelig plan for implementering og utrulling, noe som Kicks ettersøkte.

– Relex imponerte både med sin teknologi og sine eksperter innen retail-planlegging, sier Katarina Pörn, Supply Chain Manager hos Kicks.

– Relex har gitt oss et effektivt verktøy for å kunne prognostisere kampanjer, sesonger og nye produktlanseringer. Vi kan prognostisere separat for butikker og for e-handelen, samt estimere prognoseavvik med liten risiko for uventede overraskelser i vareflyten.

Hun framhever at Relex også muliggjør langtidsplanlegging, noe kjeden manglet tidligere.

– Dette vil sikre at våre leverandører bedre kan møte våre behov, samt hjelpe oss å opprettholde en høy kundetilfredshet.

Forventer raske resultater

Kicks’ hovedmål med prosjektet er å øke salg gjennom å forsikre høyere tilgjengelighet i butikkene, samtidig som lagernivåene minskes for å frigjøre kapital som heller kan benyttes til reinvesteringer i forretningsutviklingen.

Mikael Wiklund, Sales Manager hos Relex, forventer seg raske resultater.

– Relex’ løsninger har bevist seg å gi raskt effekt, sier han, og utdyper:

– Våre kunder liker at de kan automatisere sine prosesser og integrere sin kompetanse i systemet med egendefinerte regler. Systemet kan raskt produsere rapporter og flagger unntakssituasjoner, noe som sparer planleggerne for tid og tilrettelegger for at de kan fokusere på de arbeidsoppgavene som virkelig krever deres kunnskap og erfaring. Dette har bevist seg å være en effektiv metode for å oppnå resultater som gir avkastning på investeringen på bare noen uker, ikke måneder.

(Pressemelding)


Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her