KIWI scorer på bærekraft

KIWI scorer best av dagligvarekjedene og havner på tredjeplass på listen over Norges mest bærekraftige varemerker.

Publisert
- Grønnfargen vår forplikter. I KIWI ønsker vi både å hjelpe kunden til å ta sunne og miljøvennlige valg, og selv bidra til et grønnere og mer bærekraftig samfunn. Det er gledelig å se at det norske folk legger merke til og verdsetter arbeidet vi gjør, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Sunnhet til folket

- Er det én kamp vi i KIWI skal vinne, så er det kampen om å gi kundene sunne matvarer til lavere priser. KIWI var først ute med frukt-og grøntgaranti, og vi fulgte opp med momskutt på frukt og grønt og nøkkelhullsvarer. Vi ønsker å legge til rette for sunne valg, sier Bjørkøy.
Han kan fortelle at salget av fisk og frukt og grønt med henholdsvis 39 og 20 prosent fra 2014 til 2015.
- Etter at vi lanserte KIWI PLUSS i januar har frukt- og grøntomsetningen vokst med nye 20 prosent.
Miljøbutikker og ladestasjoner
23. februar åpnet Norges grønneste dagligvarebutikk i Elverum. Lanseringen av KIWIs andre miljøbutikk føyer seg inn i en lang rekke av tiltak for å bidra til et grønnere samfunn.
I 2014 lanserte KIWI og Nissan «Grønn parkering», og nå er 50 hurtigladere for elbil installert ved KIWI-butikker over hele landet.
Samtidig har KIWI jobbet for å redusere matkasting i Norge, blant annet gjennom «Kjøp 1 betal for 1»-kampanjen.
- Internasjonalt støtter vi UNICEF, og KIWI har siden 2010 bygget 21 skoler på Madagaskar. I år ble en ny femårs-kontrakt med UNICEF signert, og det nye prosjektet skal sikre vann til de tørre og fattige landsbyene på Madagaskar, forteller Bjørkøy.

Integrering og inkludering

KIWIs 11.500 medarbeidere kommer fra hele verden, og mange har kommet inn via språk- og arbeidspraksis gjennom NAV.
- Noen har lang utdanning, andre har ingen. Mange søker selv, mens andre kommer inn i praksis. Alle har en mulighet til å lykkes, for i KIWI har vi tro på folk. Bare gjennom vår egen KIWIskole utdanner vi over 1.000 personer hvert år, avslutter Bjørkøy.
Sustainable Brand Index™ er Skandinavias største bransjeundersøkelse om bærekraftighet. De spurte i undersøkelsen er et representativt utvalg av ca. 5000 forbrukere fra hele landet som har bedømt hvordan Norges 180 største varemerker leverer innen miljøansvar og sosialt ansvar.
1Stormberg
2Tine
3Kiwi
4COOP
5IKEA
6Body Shop
7Statkraft
8Bama
9Vinmonopolet
10Fjordkraft

Powered by Labrador CMS