Du er her

Kjedekonkurser fortsetter inn i 2019

‘Mange store kjeder gikk overende i 2018, og denne utviklingen har fortsatt inn i 2019. I februar gikk også Hansen & Dysvik konkurs.’
Av Redaksjonen
Publisert 04.03.2019 16:28

446 bedrifter ble slått konkurs eller tvangsavviklet av myndighetene i februar. Det er en nedgang på 17,3 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. – Samtidig som konkurstallene er bedre enn på samme tid i fjor, er tallene fortsatt høye, og noen bransjer sliter veldig, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.

6244 bedrifter har gått overende de siste 12 månedene. Det er en økning på hele 6,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. ­– Det er spesielt noen bransjer som merker presset. Butikkene har for lengst merket kampen mot netthandelen og sliter med lave marginer, forteller Per Einar Ruud i data- og analyseselskapet Bisnode.

Ringvirkninger

Mange store kjeder gikk overende i 2018, og denne utviklingen har fortsatt inn i 2019. I februar gikk også Hansen & Dysvik konkurs. – Hvis butikkene ikke bestiller varer eller ikke betaler sine leverandører, vil dette gi ringvirkninger, sier Ruud. Bransjen Lagring og Transport opplever en økning på hele 42,6 prosent i antall konkurser og tvangsavviklinger hittil i år.

To av bransjene som kan ha hatt en positiv påvirkning på februar-tallene er Bygg og Anlegg samt Tjenesteyting. Bygg og Anlegg har hatt en nedgang på 13,5 prosent hittil i år, men står fortsatt for 25,9 prosent av alle konkurser. Tjenesteyting har hatt en nedgang på hele 30,9 prosent i samme periode.

Størst økning i Hedmark og Nordland

Hedmark har hatt en økning på 34,5 prosent og Nordland en økning på hele 59 prosent i konkursene hittil i år. Mens det stort sett har vært en nedgang i de store næringslivsfylkene som Oslo og Hordaland. Av de store er det kun Akershus som har en liten oppgang i konkurser i 2019.


Einar Ruud: – Butikkene har for lengst merket kampen mot netthandelen og sliter med lave marginer.

– Det er mange faktorer som bestemmer om bedriften overlever i markedet. Blant annet innkjøp, bransjeutvikling, rammebetingelser, markedsføring og kundeopplevelser. Men det er i hvert fall en ting man kan gjøre noe med for å unngå konkurs, og det er å følge godt med på de man handler med og være tilbakeholden med kreditter til virksomheter som sliter, råder Ruud.

(Pressemelding)