Thomas Elvestad: – Å bestille klær hjem for å prøve i stua og bare betale for det som beholdes, er med på å gjøre norsk mote mer tilgjengelig også utenfor storbyene. (Foto: Klarna)

Klarna med eget motearrangement

For å rette fokus på norsk mote og design inviterer Klarna til et stort moteevent i Oslo 8. mars.

Publisert

– En stor del av de 4500 norske nettbutikkene Klarna samarbeider med tilhører mote-, skjønnhet- og livsstilsegmentet. Det føles derfor riktig og naturlig å sette fokus på noen av de mest spennende designerne som finnes i Norge. Med plattformen Smoooth Runway ønsker vi å gi utvalgte norske designere en scene for å vise frem sine siste kolleksjoner for et bredt publikum. Vi vil lage et smoooth event som hyller norsk mote og bransjen generelt, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

Med seg på laget har Klarna fått det innflytelsesrike motenettstedet Melk & Honning og produksjonsbyrået 8392.

– Norsk mote begynner å bli tatt på alvor - også internasjonalt. Vi syntes vi det er viktig å bidra til at norske motedesignere får en lokal plattform å vise seg frem på,sier Sindre Olsson, markedsansvarlig for Melk & Honning.

En ny bølge innen norsk design

De tre designerne representerer en ny bølge innen norsk mote, og omtales hyppig i utenlandsk presse.

Anne Karine Thorbjørnsen viser sine kolleksjoner.
Michael Olestad viser sine kolleksjoner.
HaiKW/ viser sine kolleksjoner.

– Mote- og retailsegmentet er i rask endring. Michael Olestad, HaiKW/ og Anne Karine Thorbjørnsen går i bresjen for en ny generasjon klesdesignere med et tydelig og særegent DNA. Fredag 8. mars får de muligheten til å nå et bredere publikum, samt sette kolleksjonene sine i ny kontekst,sier Jostein Wålengen, daglig leder i PR- og produksjonsbyrået 8392.

Tidligere Bik Bok Runway Award-vinnere

Den norske moteuka, Oslo Runway, har gjennom syv sesonger hatt sterk vekst og økt interesse fra norsk og internasjonal presse. Alle de tre medvirkende designerne er tidligere vinnere av Bik Bok Runway Award, et tiltak og stipend underlagt Oslo Runway med formål å løfte frem unge, talentfulle designere. Oslo Runway gjennomføres vanligvis i februar, men har denne sesongen tatt en pause for å videreutvikle konseptet i forkant av august 2019.

– Oslo Runway synes det er positivt at andre aktører ønsker å støtte norsk mote, og vi heier på dem som ønsker å skape oppmerksomhet og synliggjøre norsk design. Vi gleder oss til å hva de tre designerne vil vise 8. mars, sier Ditte Kristensen, medgrunnlegger av Oslo Runway.

Tilgjengelig for hele landet

Klarnas betalingsløsninger benyttes i dag av motebutikker som f.eks. Høyer, Holzweiler, Follestad, Ferner Jacobsen, Stress, YME og Session.

Muligheten til å bestille klær hjem for å prøve i stua og bare betale for det du beholder, er ifølge Elvestad med på å gjøre norsk mote mer tilgjengelig. Også for alle som ikke bor i en storby.

– Alle som ikke bor i nærheten av en butikk som fører norsk eller internasjonal mote kan med denne tjenesten bestille moteklær fra anerkjente designere på nett og kan prøve klærne hjemme før de betaler. Det er med på å spre interessen for mote rundt i Norge og er positivt for norske designere som får et langt større nedslagsfelt, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS